Jövő évtől vezető nélküli autók is közlekedhetnek Kaliforniában

 

Azért még "felügyelni kell az önálló technológia működését".

Az új szabályozás nem köti “a gépjármű vezetőülésén jelenlévő személy kötelező fizikai jelenlétéhez” a forgalmi engedély kiadását, csupán annyit ír elő, hogy “felügyelni kell az önálló technológia működését”. A kaliforniai gépjárműhivatal (DMV) közleményben szögezte le: az új szabályozás célja, hogy “ne akadályozza fölöslegesen a technológiai fejlődést”.

A német Thyssenkrupp konszern Steer-by-wire technológiával felszerelt Roding Roadsterje a fejlesztő cég budapesti E/E (elektromos és elektronikus) fejlesztőközpontjának bemutatóján a zsámbéki Drive Camp tesztpályán 2016. szeptember 13-án. A Steer-by-wire elnevezés arra utal, hogy a kormány és a kormányzott futómű között nincs mechanikus kapcsolat, nincs kormányrúd, csak elektronikus vezérlésátadás van. MTI Fotó: Marjai János

  Önvezető technológiával felszerelt autó egy tesztpályán (MTI Fotó: Marjai János)

Három év múlva elengedhetjük a kormányt?

Az Egyesült Államokban egyre több autógyártó cég tesztel vezető nélkül működő autókat. Igaz, forgalomba állításuk óriási vitákat kavar: az ellenzők szerint ugyanis az emberi érzékenységet és reflexeket váratlan helyzetekben nem képes helyettesíteni az előre programozott számítógépes irányítás. Az autógyártó cégek körülbelül három éven belül ígérik a vezető nélküli autók kereskedelmi forgalmazását.

Kalifornia az Egyesült Államok első olyan állama, ahol engedélyezik az ilyen típusú gépjárműveket. A délnyugati államban már 42 vállalatnak van engedélye önvezető autók tesztelésére.