Fel kellett robbantani a jeget a Tiszán

Záhonynál a folyó vízszintje elérte a 718 centimétert. Ez majdnem olyan magas, mint korábban, az egyik gátszakadáskor volt.

Robbantani kellett a jeget a tiszalöki erőműnél. A jég ugyanis megállította volna a vizet, és még jobban megemelte volna a vízállást a Tiszán – tudta meg az M1 Híradója. Záhonynál a folyó vízszintje elérte a 718 centimétert. Ez majdnem olyan magas, mint korábban, az egyik gátszakadáskor volt.

Intenzív a jégzajlás

A Felső-Tiszán és a Szamoson egy kisebb árhullám vonult le, de a víz megbontotta a folyókon lévő jégtakarókat, ami miatt intenzív jégzajlás alakult ki. Az érkező jég több mint 20 km hosszan összetorlódott Szabolcsveresmart, Záhony és Tiszaszentmárton között, ami miatt a kialakult torlódás a levonuló árvizet megemelte, a vízhozamot visszaduzzasztotta.

Záhonynál 700 cm-es vízálással vonul az ár, 300 centimárrel magasabbn vonul le, mint azt egyébként a víz mennyisége indokolná. A vízszint a város térségében meghaladta a III. fokú készültségi szinteket, a víz a jégtorlodás mellett kilépett a hullámtérre. Záhony fölött azonban a vízszint már apad, a jégzajlás gyakorlatilag megszűnt.

Folytatódik az árhullám

A vízügyi szolgálat 2 óránként figyeli a jelenséget és folyamatosan értékeli a kialakult helyzetet. A torlódás alsó végén, Szabolcsveresmart alatt többnyire összefüggő, megbontatlan jégtakaró van Tiszalökig. Itt Dombrádnál és Tiszabercelen a vízállás elérte az I. fokú készültségi szintet – tájékoztatott közleményében az Országos Műszaki Irányító Törzs.

A következő napokban az árhullám átfolyik a Szabolcsveresmart és Tiszalök közötti szakaszon. Az OMIT azzal számol, hogy a Tiszalöki erőműnek 1500-1600 köbméter vizet kell átengednie másodpercenként pénteken.

A békésebb forgatókönyv szerint a jégzajlás nem indul meg Tiszalök felett, azt a tiszalöki erőmű zsiliptáblái visszatartják. A záhonyi torlódás és alatta az összefüggő jégtakaró megmarad, az árhullám nem bontja meg. A jeget az érkező víz elvékonyítja, eltünteti, ahogy erre már többször volt példa,

Összetörhet a jégpáncél, megindulhat a jégzajlás

A veszélyesebb forgatókönyv szerint számolni kell azzal, hogy az árhullám összetöri az összefüggő jégpáncélt és intenzív jégzajlás indul meg torlaszok kialakulásával. A Tiszalök fölötti szakaszon összesen több mint 40 darab torlasz kialakulására hajlamos kanyarulat van, amelyből most közel 30 darabon áll fenn a veszélye torlódás kialakulásának. Külön feladat a Tiszalöki erőmű működőképességének megőrzése – hívták fel a figyelmet.

Mint írják,  2003-ban az erőmű alatt kialakult torlasz visszatartotta a zajló jeget, ami miatt a jégtáblák berakódtak az erőmű nyílásába és az működésképtelenné vált. Ezt a történést elemezve az OMIT a helyi védelemvezetéssel közösen új beavatkozást dolgozott ki: ahol kell, robbantással lazítják meg a kialakult jégtakarót, és a megbontott jeget jégtörő hajókkal a kisebb veszélyt jelentő Tiszadob alatti szakaszra kormányozzák.

Megtisztítják a jégtől a szakaszt

A következő napokban a Tiszalök alatti szakaszt megtisztítják a jégtől, hogy az az esetlegesen meginduló, a Felső-Tiszáról  érkező jeget, torlasz kialakulása nélkül tudja fogadni.

Az OMIT közölte: nem számolnak olyan jeges árvíz kialakulásával, mint amilyen 1985-ben volt, amikor több mint 40 helyen vált szükségessé torlaszrobbantás, három jégtörő hajó állandó működése mellett.

Záhony és Szabolcsveresmart között szinten jégtorlasz alakult ki, ami megemelte a Tisza vízszintjét, ott harmadfokú árvízvédelmi készültség van érvényben. A több mint húsz kilométer hosszú jégtorlasz visszafog egy árhullámot, fölötte nem érkezik újabb torlasz – ismertette Láng István, az Országos Műszaki Irányító Törzs (OMIT) vezetője.

Láng István megjegyezte, a jégrobbantást már jogszabály is támogatja: a Készenléti Rendőrség biztosítja a tűzszerészeket és a robbanóanyagot, a vízügyi szolgálat pedig a jégtörő hajókat.

Huszák András rendőr alezredes elmondta, hogy a robbantáskor speciális, ammónium-nitrátot tartalmazó jégrobbantó tölteteket alkalmaztak a tűzszerészek. A jégrobbanás által keltett lökéshullámot a folyótól több száz méterre is érezni lehetett – tapasztalta egy tudósító is a helyszínen.