Furcsa ötletnek tűnt, de sikerre vitték - Édes Anna, a musical

Kosztolányi klasszikus lélektani regényét sokan sokféleképpen feldolgozták már. Musical azonban eddig még nem született belőle.

Egy rémisztő kettős gyilkosság története, amely látszólag megmagyarázhatatlan ok miatt történt, bizony felborzolja a kedélyeket. Még akkor is, ha ez a gyilkosság oly régen esett meg, egészen pontosan a tanácsköztársaság bukása után. És még úgy is, ha a történet főhőse egy krisztinavárosi cselédlány, aki ideális szolgálóként végül brutálisan végez gazdáival. Az azonban, hogy egy rendező 90 évvel azután, hogy Kosztolányi Dezső papírra vetette Édes Anna történetét, maga is feldolgozza, sőt újra értelmezi a regényt – korántsem a véletlen műve.

Az pedig végképp nem, hogy a színházi előadást nem klasszikus feldolgozásban, hanem musical formájában láthatjuk. Tóth Ádám, a Budapesti Showszínház igazgatója 27 teltházas előadás után azt mondja, bár sokan furcsa ötletnek találták a történet “musicalesítését”, a közönség jól fogadta az új értelmezést.

Édes Anna - a Budapesti Showszínház előadása. Fotó:

Vizyné szerepében Bodnár Vivien (b) Édes Anna szerepében Horváth Mónika (j) (Fotó: Irházy (Birdie) Róbert/Ceglédi Fotós Duo)

“Kedvenc regényem az Édes Anna, régóta szerettem volna valamit kezdeni vele” – meséli az igazgató. “Sokat töprengtem azon, hogy vajon az a cselédlány, aki mintacselédként dolgozott a Vizy családnál, akivel ugyanaz történt meg, mint bármelyik más cselédlánnyal akkortájt, valójában miért is ölt. Számomra kevés volt az a magyarázat, hogy a szégyen miatt. Meg akartam keresni a kettős gyilkosság igazi indokát, az igazi okot, ennek indultam a darabbal a nyomába.”

Édes Anna - a Budapesti Showszínház előadása. Fotó:

Elől Édes Annaként Horváth Mónika, mellette az ügyvéd úr, Albert Gábor (Fotó: Irházy (Birdie) Róbert/Ceglédi Fotós Duo)

Tóth Ádám újra nyomozta hát a történetet, rengeteget olvasott, főleg pszichológiai tárgyú könyveket, így született az ötlet, vagyis az ő megoldása, magyarázata Édes Anna tettére. E szerint Anna valamennyi megejtett, megalázott cselédlány nevében vagy helyett ölt, de leginkább skizofréniája hajtotta a kegyetlen, életidegen megoldásig. “Így jelenik meg a háttérben valamennyi “édesanna”, azok a cselédlányok, akik szinte felbujtják Annát, habár  végül saját hallucináció hajszolják a gyilkosságba.”

Édes Anna - a Budapesti Showszínház előadása. Fotó:

A cselédek (b-j) Gere Orsolya, Fazekas Nikolett, Kereki Anna, Sallak Dóra, Péterfy Lili és Szabó Erika , a kanapén Édes Anna, azaz Horváth Mónika, előttük a földön a Vizy házaspá:r Bodnár Vivienn és Kósa Zsolt (Fotó: Irházy (Birdie) Róbert/Ceglédi Fotós Duo)

A musical nem az amerikai zenés műfaj feltétlen követelményeinek tesz eleget, de egyensúlyt tart a szöveg és a modern zene műfajisága között, a korhűség a színpadképben és a látványban realizálódik. “A közönség jól fogadta ezt a feldolgozást, amit az is igazol, hogy egy 27 állomásos országjáró turné végére érkeztünk az Édes Annával. Idén még két előadásunk maradt hátra december 23-án a budapesti Kongresszusi Központban, hogy aztán nyugodtan elmondhassuk, sikerre vittük a társulattal, amit elterveztünk. Olyannyira, hogy már a jövő évi turnét tervezzük, hiszen sok helyre visszahívtak minket és sok új helyszínre várják Édes Annát jövőre is.”