Magyar jármű is indul a napelemes autók dél-afrikai versenyén

Dél-Afrikában versenyez a kecskeméti Pallasz Athéné Egyetem MegaLux járműépítő csapata és napelemmel hajtott autója a szeptember 24-én kezdődő South African Solar Challenge nemzetközi versenyen.

A csapat a Challenger kategóriában indul, amelyben a járművek energiaforrása egy hat négyzetméteres Si-egykristályos napelemtábla. A MegaLux csapat versenyautója is ilyen jármű, amely a napelemen keresztül szedi össze a működéséhez szükséges energiát és ezt raktározza el akkumulátoraiban.

Az autó tömege 165 kilogramm, maximális sebessége pedig 130 kilométer per óra – mondta el a Budapesten tartott sajtótájékoztatón Ailer Piroska, az egyetem intézményvezetője.

A verseny célja, hogy a fejlesztők olyan jármű kifejlesztésére törekedjenek, amely bemutatja, milyen fontos a környezetvédelem és a fenntarthatóság érdekében törekedni a minimális nyersanyag és energiafelhasználásra, illetve a környezetszennyezés csökkentésére.

Ailer Piroska, a kecskeméti Pallasz Athéné Egyetem intézményvezetője (szemben b), mellette Kutasi Zoltán tanszéki mérnök az egyetem MegaLux járműépítő csapatának a Dél-Afrikát átszelő, napelemmel hajtott autók versenyéről, a South African Solar Challenge-ről tartott indulás előtti sajtótájékoztatóján a Pallas Athéné Domus Animae Alapítvány (PADA) budapesti székházában 2016. szeptember 12-én. A csapat a szeptember 24-én kezdődő verseny Challenger kategóriájában indul, amelyben a járművek energiaforrása egy hat négyzetméteres Si-egykristályos napelemtábla. MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

Ailer Piroska, a kecskeméti Pallasz Athéné Egyetem intézményvezetője (szemben b), mellette Kutasi Zoltán tanszéki mérnök az egyetem MegaLux járműépítő csapatának a Dél-Afrikát átszelő, napelemmel hajtott autók versenyéről, a South African Solar Challenge-ről tartott indulás előtti sajtótájékoztatóján a Pallas Athéné Domus Animae Alapítvány (PADA) budapesti székházában 2016. szeptember 12-én. (MTI Fotó: Szigetváry Zsolt)

Kutasi Zoltán tanszéki mérnök kiemelte: a csapat célja, hogy teljesíteni tudják a Pretoriából induló és Fokvárosba érkező nyolcnapos versenyt. Felidézte, ez reális cél, hiszen a csoport a tavalyi ausztrál versenyen is jól szerepelt, a 46 induló közül hetedikként ért célba.

A dél-afrikai versenyt 2008-ban rendezték meg először, azóta kétévente kerül rá sor. Itt meghatározott idő alatt a legnagyobb távolságot kell megtennie az indulóknak az ausztrál versennyel szemben, ahol viszont a a csapatoknak minél rövidebb idő alatt kell átszelniük a kontinenst.

Afrikában együtt halad a mezőny városról városra és extra kilométereket az egyes állomáshelyeken beiktatott hurkokkal lehet szerezni. A verseny teljes hossza 2100 kilométer, de a plusz körökkel akár három ezer kilométeresre is növelhető a táv.

Kutasi Zoltán arról is beszélt, hogy idén a csapat együttműködést kötött az Országos Meteorológiai Szolgálattal, akik minden nap friss adatokat szolgáltatnak majd a verseny helyszínein várható időjárásáról, ami a stratégia optimalizálásában és aktualizálásában lesz a csapat segítségére.