Más szemmel kellene nézni a halmarketingre

Harcsa, ponty, keszeg és a pisztráng ez kerül legtöbbször a magyar családok asztalára karácsonykor. Ilyenkor természetes a hal – az éves fogyasztás 35 százalékát fogyasztjuk az ünnepeken. De év közben vagy nehéz halhoz jutni, vagy nem gondolnak rá a háziasszonyok, ha vásárolnak – hangzott el a Kossuth Rádió Hajnal-táj című műsorában.

Édesanyámnál szoktunk szenteste vacsorázni, és ő mindig készít halat is, benne van a repertoárban. Általában harcsát, keszeget vagy pisztrángot sütünk – mondta az egyik riportalany.

Van, aki harcsát vásárolna előszeretettel, az ára miatt azonban ezt nem teheti meg. A harcsának 3500 forint kilója a piacon. Ha egy kicsit olcsóbb lenne, akkor talán mindenkinek az asztalán megtalálhatnánk ezt a halat – így az egyik vásárló.

Sáfrány László telepvezető merítőhálóval pisztrángokat emel ki a Sáfrány Pisztrángtenyészet és Halfüstölde Bt. telepén Szilvásváradon. MTI Fotó: Komka Péter

Sáfrány László telepvezető merítőhálóval pisztrángokat emel ki a Sáfrány Pisztrángtenyészet és Halfüstölde Bt. telepén Szilvásváradon. MTI Fotó: Komka Péter



A szilvásváradi - magyar mércével mérve - az egyik legnagyobb pisztrángtelep. Szívesen eszik a vendégek az itt tenyésztett pisztrángot füstölve, de a környező éttermek étlapján is megtalálható – mondta Sáfrány László, a telep vezetője.

Levegőztetés, különböző tápanyagok nélkül nevelik a halat. Úgy, ahogy a természetének legjobban megfelel. Idegen helyről származó, kifejlett, élő hal ide soha nem került be. A Kárpát-medencében őshonos sebes pisztráng tenyészetben csak a szilvásváradi pisztrángtelepen található meg – tette hozzá.

Az éves halfogyasztásnak – ez kiváltképp a tavi halakra igaz – a 30-35 százaléka másfél-két hét alatt, karácsony előtt „zúg le”. Ez – halfogyasztási szokásainkat figyelembe véve – nem annyira piros pont – fogalmazott.



A halfogyasztáshoz hozzátartozik, hogy egy nagyon jó bor legyen mellette. Az is, hogy az a hal rendesen legyen megsütve, és az is, hogy nekem, aki ezt a halat eszem, örömet okozzon. Amikor még az olajban megfürdetett, panírozott halnál tart a marketingpolitika, az elég siralmas. Az embereket vágyakozását a hal irányába akkor lehet megmozdítani, amikor olyat adunk, amire ők fogják mondani, hogy ez tényleg jó volt, ízlett – hangoztatta Sáfrány László.
Halfogyasztás - Hajnal-táj