Összefogás a közlekedési kultúra napján

Toleranciára és eleganciára van szükség a közlekedésben ahhoz, hogy a közlekedési kultúra javuljon - hangsúlyozta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára hétfőn, A közlekedési kultúra napja alkalmából tartott sajtótájékoztatón, amelyen szakmai és civil szervezetek szándéknyilatkozat aláírásával erősítették meg elkötelezettségüket a magyar közlekedési kultúra fejlesztése mellett.

A május 11-ére meghirdetett közlekedési kultúra napja alapvető célja, hogy felhívja a figyelmet a kulturált közlekedésre, széles körben terjessze a biztonság- és környezettudatos közlekedési magatartásformákat, népszerűsítse a toleráns, partnerségen alapuló közlekedési kultúrát.

Tasó László államtitkár felidézte: az ENSZ-közgyűlés 2010 márciusában több mint 90 ország - köztük Magyarország - támogatásával fogadta el a Cselekvések évtizede a közlekedésbiztonságért 2011-2020 programot, amely valamennyi kontinensen 2011. május 11-én vette kezdetét. Magyarország jelentős eredményeket ért el a közlekedésbiztonság javítása terén, a 27 tagállam között a 15. helyen van, de korántsem lehetünk még elégedettek.

Az NFM azért felelős, hogy a lehető legjobb közlekedési feltételek alakuljanak ki, arra törekszik, hogy minél több forrást tudjon a közlekedési ágazatra fordítani. Hangsúlyozta: a közlekedésben toleranciára és eleganciára van szükség, a közlekedésben résztvevők nem versenytársak, mindenki számára ugyanolyan fontos, hogy célba érjen, és mindenkit hazavárnak a szerettei.

Tóth János, a Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) főtitkára ismertette: a közlekedési kultúra napja alkalmából az ország számos pontján a biztonságos és kulturált közlekedést hirdető programok várják az érdeklődőket. A szervezők többek között az óvodások, iskolások közlekedésre nevelésére, a biztonságos kerékpározás, motorozás fontosságára, a vezetéstechnikai tréningek hasznosságára, a gyalogosközlekedés kockázataira, a jármű műszaki biztonságára és a szépkorúak közlekedésbiztonságának speciális kérdéseire hívják fel a figyelmet.

Bodor József, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) elnökhelyettese kiemelte, hogy a közlekedési szabályrendszer betartása közös érdek, hiszen minden baleset emberi sorsokról dönt.

Pusztai Zsófia, a WHO magyarországi irodájának vezetője a tájékoztatón elmondta: az évtizedes ENSZ-program átfogó célja, hogy 2020-ra 5 millióval csökkenjen a balesetek halálos áldozatainak száma. A WHO feladata, hogy ezt a folyamatot monitorozza. Először 2013-ban készült globális helyzetjelentés, amely ismerteti: 88 országban csökkent a közúti balesetekből származó halálesetek száma, de az 1,24 milliós szám az irodavezető szerint még mindig elfogadhatatlanul magas. Hozzátette, Magyarország nagyon jól áll az ittas vezetés visszaszorításában, a sebességkorlátozás betartatásában, a biztonságos gyermekülés bevezetésében, számos olyan előírást vezetett be, amelyek megfelelnek a nemzetközi előírásoknak.

A WHO irodavezetője elmondta: az idei évet a gyermekeknek szenteli az ENSZ, a Mentsd meg a gyermekek életét kampány arról szól, hogy a séta, a kerékpározás, az autóval, motorral való közlekedés veszélyes vállalkozás a gyermekek számára. A nemzetközi adatok riasztóak, évente 186 300 gyermek hal meg, 4 percenként elveszíti egy gyermek az életét. A balesetek kétszer annyi fiút érintenek, mint lányt, és az életüket vesztők 38 százaléka gyalogos - ismertette. Hozzátette, 2014 fekete év volt Európában, nőtt a halálos közlekedési balesetek száma, s 2013-hoz képest Magyarországon is volt egy kis visszaesés.

A Művészetek Palotájában megtartott hagyományteremtő eseményen a fejlesztési tárca, társszervezetei és szakmai partnerei szándéknyilatkozatot írtak alá arról, hogy a magyar közlekedéskultúra fejlesztése érdekében támogatják a rendezvény célkitűzéseit.