Lakásbiztosítás: erre figyeljen, ha nem akar pórul járni

Ha lakásbiztosítást köt az ember, azt hiszi, minden kárát megtérítik majd, pedig a biztosító szakemberei sokszor elmondják: vannak kivételek, sőt érdemes akár nagyítóval elolvasni a szerződés apró betűs részeit is. Ugyanis ami nekünk természeti kár, lehet, hogy a biztosítónak nem az – aztán jöhet a végeláthatatlan vita. A Kossuth Rádió Napközben című hétfői adásában végigvették a leggyakoribb káreseteket.

A beázás olyan káresemény, amelyre a régebben kötött biztosítások nem mindegyike terjed ki. A korszerűek alapfedezetében azonban már benne van, ezért javasolt akár évről évre átvizsgálni a szerződéseket, és ha szükséges, módosítani vagy újrakötni azokat – hívta fel a figyelmet Gilyén Ágnes, a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) kommunikációs főosztályvezetője.
Hallgassa meg!

Egy másik lakás eláztatása felelősségbiztosítási kérdés – folytatta, és szinte minden biztosítás mellé köthető; szakértői kérdés ugyanakkor, hogy ilyen esetben melyik lakás biztosítása fedezi a kárt – mutatott rá. A társasház-biztosítás azonban egy harmadik személynek okozott kár esetében fizet csak – hangsúlyozta Gilyén Ágnes. Ilyen lehet, ha a lakóközösség nem takarította fel télen a járdát, amelyen elcsúszik valaki, és eltöri valamijét. A házon belül tehát mindenkinek különbiztosítást kell kötnie – húzta alá.

A MABISZ kommunikációs főosztályvezetője kitért az elsődleges és a másodlagos villámcsapások okozta károkra is. Az elsődlegesek, vagyis amikor a villámcsapás közvetlen károsodást okoz az építményekben, elleni védelem az alapkockázatok részét képezi a szerződésekben A másodlagosak, amikor a villám közvetve, az elektromágneses berendezéseket károsítja, ellen kiegészítő-biztosítás köthető, ám a modern, új típusú szerződésekben már alapkockázatként szerepel – mutatott rá.

Gilyén Ágnes kitért az év közbeni szerződésfelmondás lehetőségére is. Mint magyarázta: már a régi Ptk. (és az új is) tartalmazta, hogy a biztosítási periódus egy év, ami mindkét felet kötelezi. Ha év közben elégedetlen az ügyfél, akkor a fogyasztói jogait érvényesítenie kell a biztosítónál, amennyiben nem rendeződik a vitás kérdés, akkor a MABISZ ügyfélszolgálatán kell eljárni; de egyéb fórumokon is meg lehet tenni.

Nem jó ötlet ugyanakkor nem fizetni, mert az elmaradt tartozást behajtja a biztosító, ezért inkább a két félnek meg kell próbálnia megegyezni – figyelmeztetett. A szerződés felmondásának írásban, és legkésőbb a szerződéses határidő előtt 30 nappal be kell érkeznie a biztosítóhoz – szögezte le Gilyén Ágnes.