A vasút fejlesztése a közlekedéspolitika központi eleme

 

A gyors, kényelmes és versenyképes vasúti személy- és áruszállítás feltételeinek megteremtése fontos elem – mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára pénteken a MÁV fennállásának 150., valamint a MÁV Nosztalgia Kft. alapításának 25. évfordulója alkalmából szervezett nemzetközi vasúti járműparádé szakmai napján.

A Magyar Vasúttörténeti Parkban Mosóczi László hangsúlyozta, a környezetkímélő, a közutak terhelését mérséklő, a közösségi közlekedés gerincét adó vasúti ágazat fejlesztését 2022-ig mintegy 1500 milliárd forint forrás segíti. Szerinte az ügyfélorientált szolgáltatói jövőkép megvalósítása elképzelhetetlen a járműpark lendületes korszerűsítése, minőségi cseréje nélkül. Felidézte, hogy a MÁV-Start mára az európai államvasutak közül a legnagyobb, jelenleg 123 motorvonatból álló egységes elővárosi Flirt-flottával rendelkezik.

A vasúttársaság jövő ősztől 11, a megkötött keretszerződés alapján pedig a későbbiekben összesen akár további 40 nagy kapacitású, 600 férőhelyes motorvonatot állít forgalomba – mondta az ITM államtitkára. Kiemelte, hogy a MÁV már nemcsak vevőként, hanem fejlesztőként saját termékével is képes megjelenni a vasúti járművek piacán, a hazai innovációra építő IC+ kocsik közül három év alatt 20+70 darab készülhet el a Szolnokon megkezdett sorozatgyártásban.

Több mint 37 ezer család megélhetését biztosítja a MÁV

Fónagy János, a Miniszterelnöki Kormányiroda nemzeti vagyonnal kapcsolatos parlamenti ügyekért felelős államtitkára köszöntőjében a magyar vasút történetének jelentősebb állomásairól beszélt, egyebek közt megemlítette, hogy 2010-ben az Orbán-kormány a korábban bezárt mellékvonalakból tízet újra indított. Kitért arra, hogy a 2013-ban elfogadott személyszállítási közlekedési törvényben a kötöttpályás közlekedés elsőbbséget kapott, megfelelő színvonalú, megbízható szolgáltatással pedig a vasút elnyeri az utasok bizalmát.

A Magyar Államvasutak és társaságai biztosítják mintegy 37 ezer család megélhetését, és több mint évi egymillió személyszállító vonat továbbítását, a vasút lépésről lépésre fejlődik, korszerűsödik a hálózat, modern szerelvények szolgálják az utasok kényelmét – mondta Fónagy János államtitkár.

Meg kell felelnie a vasútnak a jövő mobilitási kihívásainak

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. nemrégiben kinevezett elnök-vezérigazgatója az ünnepségen elmondta, fontos feladat a vasút szerepének megtalálása a megváltozott világban, és hangsúlyozta, a vasútra a jövőben is szükség lesz a nagy mobilitási igény kielégítése miatt, és időszerűnek nevezte az egyes közösségi közlekedési ágak összehangolt működtetésének megteremtését.

Az államtitkárok és az elnök-vezérigazgató beszéde után Jean-Pierre Loubinoux, a Vasutak Nemzetközi Szövetségének főigazgatója videóüzenetben köszöntötte az ünnepség résztvevőit, és a jubileumot ünneplő magyar vasutat.

A MÁV a vasúttársaság fennállásának 150., valamint a MÁV Nosztalgia Kft. alapításának 25. évfordulója alkalmából szeptember 7–9. között rendezi meg a nemzetközi vasúti járműparádét a Vasúttörténeti Parkban.

A pénteki szakmai napot követően szombaton és vasárnap járműbemutató, gőzmozdonyverseny és számos interaktív program, többi közt kerti vasutazás, hajtányozás és mozdonyozási lehetőség várja az érdeklődőket. A nemzetközi vasúti járműparádéra Németországból, Ausztriából, Csehországból és Szlovákiából is érkeztek járművek.