Tejjel csökkenthető a rákos megbetegedések rizikója
Írta: hirado.hu |
2011. március 24. csütörtök 11:12 |
Amerikai és új-zélandi tudósok kutatásai támasztják alá, hogy a tejfogyasztás csökkenti a daganatos megbetegedések kialakulásának kockázatát.
Szakértők szerint helyes életvitellel, mozgással és megfelelő táplálkozással védekezhetünk a kór ellen, melynek szerves részét képezi a kalciumban dús, alacsony zsírtartalmú tej. A két tanulmány szerint a hosszú távon, rendszeresen tejet fogyasztó gyerekek 40 százalékkal kisebb eséllyel lesznek felnőttkorukban bélrákosak, az 55 évnél idősebb nők esetében 47 százalékkal kevesebb rákos megbetegedés fordult elő a kalciumot fogyasztó vizsgált csoport esetében. Emellett a tejben levő természetes D-vitamin tartalom tovább csökkentette a daganatos betegségek kialakulásának kockázatát - olvasható a SOTE II. sz. Gyermekklinikájának a szerkesztőséghez eljuttatott közleményében.
A daganatos megbetegedések kialakulásának kockázata egészséges életvitellel csökkenthető leginkább, szakmai körökben is elfogadott megállapítás, hogy az étkezési szokásokon változtatva a vastagbélrák kockázata is nagymértékben redukálható. Ezt támasztja alá Brian Cox professzor nemrég napvilágot látott kutatási eredménye, miszerint, ha egy gyerek 6 éven keresztül naponta megiszik egy pohár tejet, 40 százalékkal csökken annak kockázata, hogy felnőtt korában bélrák alakul ki nála.
"A gyermekkori daganatos megbetegedések száma és összetétele jelentősen eltér a felnőtt lakosságétól. Ugyanakkor, ma már számos nemzetközi tudományos munka igazolta, hogy a gyermekkori helyes étkezési szokások - például a rendszeres tejfogyasztás - csökkentik bizonyos felnőttkori daganatos megbetegedések kockázatát" - mondja Dr. Garami Miklós, a Tűzoltó Utcai Gyermekklinika gyermekonkológusa.
„Ennek hátterében az áll, hogy a kalcium játssza a legnagyobb szerepet a rákos sejtek pusztításának segítésében, ételeink lebontásáért felelős szerveink vannak ugyanis leginkább kitéve a rákos megbetegedés kockázatának. Megfelelő mértékű tejfogyasztás mellett a testsúly csökkentése és a fizikai aktivitás segítenek a daganat kialakulási kockázatának csökkentésében” – tette hozzá.
A tej és tejtermékek fogyasztása jelentősen le tudja lassítani a vastagbél hámsejtjeinek osztódását, ezzel csökkenti a betegség kialakulásának veszélyeit. A Harvard Közegészségügyi Egyetem bostoni Brigham and Woman’s Hospitallal végzett közös kutatása korábban megállapította, megfelelő mennyiségű kalciumbevitel csökkenti a bélpolip kiújulását, mely később rákos elváltozássá válhat.
Stephanie Smith-Warner, egyetemi adjunktus szerint azoknál az embereknél, akik naponta elfogyasztottak egy pohár tejet, 15 százalékkal kevesebb volt a daganatos megbetegedés kialakulása, mint azoknál, akik csak hetente fogyasztottak két pohár tejet. A kutatás igazolta, hogy a tejben lévő kalcium volt az elsődleges felelős a megbetegedési kockázat csökkenésében. A kalcium megvédte az elburjánzástól azokat a bélrendszerben található sejteket, melyek túlnövekedése rák kialakulását idézhette volna elő.
Az amerikai Creighton Egyetem táplálkozástani szakértője, Dr. Joan Lappe és munkacsoportja tanulmányai a tej D-vitamin tartalmának kiemelkedő hatására hívták fel a figyelmet a rákos megbetegedések kapcsán. Ezernél is több, 55 évnél idősebb nőt kértek fel a vizsgálatra, akiket három csoportra osztottak. Az első csoport tagjai négy éven keresztül kalciumot és D-vitamint, a második csopor csak kalciumot, a kontrollcsoport tagjai pedig placebót kaptak. A kutatók szerint az első csoportban 60, míg a másodikban 47 százalékkal kevesebb rákos megbetegedés fordult elő a kontrollcsoporthoz képest.
Ez volt az első klinikai vizsgálat, mely igazolja, hogy a D-vitamin csökkentheti a rák kialakulásának kockázatát. A tej kiváló kalcium és D-vitamin forrás, összességében napi három pohár tej elfogyasztásával biztosíthatjuk szervezetünknek azt a mennyiséget, mely csökkentheti a rák kialakulásának esélyeit.