NFM: Erősíteni kell Magyarország tranzitszerepét

 

El kell érni, hogy a külföldi áruk ne csak áthaladjanak, hanem meg is „álljanak és hozzáadott belföldi értékkel gyarapodjanak” az országban – mondta Mosóczi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedésért felelős helyettes államtitkára csütörtökön Budapesten, a Századvég Gazdaságkutató Zrt. logisztikai konferenciáján.

Mosóczi László a logisztikai szerep erősítése érdekében a légi, vízi, vasúti és a közlekedési infrastruktúra párhuzamos fejlesztését szorgalmazta. Ismertette, hogy a logisztika termeli a magyar GDP csaknem 6,5 százalékát, az ágazathoz köthető 40 ezer logisztikai vállalkozás 250 ezer embert foglalkoztat. Az ágazat a válság óta évről évre gyarapodik, Magyarország a távol-keleti áruk elosztásával új lehetőségekre számíthat – tette hozzá.

Munkás dolgozik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2-es futópályájának karbantartásán 2017. október 4-én. A tervek szerint október 9-ig zárva lesz a repülőtér kettes futópályája, mert a pálya beton táblái közötti fugát a futópálya teljes hosszában (3,7 kilométeren) lecseréli a Budapest Airport.Az üzemeltető cég új technológiát vezetett be a repülőtér forgalmi területein a több százezer négyzetméternyi beton dilatációs hézagainak szigetelésére, ezt az új típusú, sokkal strapabíróbb és a korábbinál jobban szigetelő anyagot használják fel a kettes futópályán is. MTI Fotó: Kovács Tamás

A kormány a tisztességes fuvarozók érdekében szigorúan ellenőrzi a fuvarengedélyeket és arra törekszik, hogy az ország területén a magyar vállalkozók szállíthassanak – közölte. A vasúti áruszállításban kihívást jelenthet Magyarország számára, hogy Oroszországnak nem érdeke a kínai áruk áthaladása Ukrajnán keresztül, így azok útvonala Magyarországot is elkerülheti – jegyezte meg.

A helyettes államtitkár a logisztikai infrastruktúrát szolgáló fejlesztések közül kiemelte a bajai és a mohácsi kikötők modernizálása, az interkontinentális repülőjáratok indítását és a repülőtéri szálloda megnyitását 2018-ra, valamint sürgette a Tisza mint nemzetközi hajózási útvonal fejlesztéseit.

Óriási fejlődés előtt a közút-hálózat

Kondrik Kornél, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgató-helyettese a rendezvényen elmondta, hogy a kormány kiemelt célnak tartja a megyei jogú városok és ipari körzetek elérését gyorsforgalmi utakkal, az úthálózat kiterjesztését a határig és a helyi jelentőségű utak fejlesztését. Szorgalmazta emellett Esztergom, Debrecen, Ózd és Kazincbarcika közúti bekötöttségének fejlesztését, valamint további intermodális csomópontok építését.

A 2022-ig tervezett 900 kilométernyi közútfejlesztések 2500 milliárd forintos keretének 52 százalékát az állam biztosítja, emellett a következő 5 évben 70 milliárd forintot költenek 641 kilométernyi bicikliút építésére, nagy részére már létrejött a tervezési szerződés – ismertette.

Szarvas Gábor, a Budapest Airport Zrt. közösségi kapcsolatok igazgatója elmondta, hogy a reptér áruforgalma – hasonlóan a személyforgalomhoz – folyamatosan nő, amit a következő évek beruházásai is ösztönöznek. Az elsősorban üzleti utasokat kiszolgáló reptéri szállodát még az idén átadják, hamarosan indul a beszerzés az új cargo-állomás kivitelezésére, új közúti bekötés és csomópont épül, de szükség lesz a terminálok bővítésére is – közölte.

A budapesti légikikötő méretei hasonlóak a londoni  Heathrow-hoz és ugyanúgy két kifutópályájával rendelkezik, a növekedés alapjai tehát biztosítottak – tette hozzá.

Tovább nőhet a kézbesített csomagküldemények száma

Illés Zoltán, a Magyar Posta Zrt. elnök-vezérigazgatója a csomaglogisztika fejlődését hangsúlyozva ismertette, hogy a térség országaiban évente egy főre 1-3 küldemény jut, míg a nyugati államokban akár 20-nál is több lehet, így az ágazat várhatóan óriási fejlődés előtt áll. A Magyar Posta a tavalyi 17 millió után idén várhatóan több mint 20 millió csomagküldeményt fog idén kézbesíteni, piacvezetőként 35 százalékos részesedést ért el a csomagpiacon – tette hozzá.

A Magyar Posta Zrt. új levélfeldolgozó gépsora a budaörsi országos logisztikai központban 2014. december 19-én.MTI Fotó: Máthé Zoltán

A Magyar Posta Zrt. új levélfeldolgozó gépsora a budaörsi országos logisztikai központban 2014. december 19-én.MTI Fotó: Máthé Zoltán

A közeljövő fejlesztései közül kiemelte a fixpontok bővítését, az ünnepi időszakban pedig 12 csomagkonténert helyeznek ki, és országszerte bővítik a feldolgozói kapacitásokat – közölte. Arra számít, hogy az önvezető autók alakítják a csomaglogisztikát: a kiszolgálás felgyorsul és jobban illeszkedik az ügyféligényekhez.

Bolla Tibor, a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója arról beszélt, hogy társaságának elsődleges célja a járműállomány és az infrastruktúra megújítása, valamint a járműtárolási kapacitás bővítése. Bolla Tibor példaértékűnek nevezte a a négyes metró menetrendi pontosságát, ugyanakkor hozzátette, hogy a fonódó villamoshálózat menetrendjeiben még lehetnek változások.

Hozzátette: a társaság üzemi eredménye 7 éve, adózott eredménye pedig 3 éve pozitív, a finanszírozási modellje sikeres, a járatkimaradások aránya 1 százalék alá csökkent, de az elmúlt évtizedekben felhalmozott lemaradást nem lehet néhány év alatt ledolgozni.