Szerdán szavaznak a 4-es metró korrupcióját vizsgáló jelentésről

 

A Fővárosi Közgyűlés jövő szerdán dönt a 4-es metró korrupcióját vizsgáló munkacsoport jelentéséről, amely az akkor kormányzó MSZP-t és SZDSZ-t nevezi meg felelősként az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) által feltárt szabálytalanságokért.

A budapest.hu portálon közzétett jelentést a munkacsoport elnöke, Borbély Lénárd (Fidesz–KDNP), Csepel polgármestere terjesztette be, egyúttal felkérve a főpolgármester arra is, hogy küldje meg a Legfőbb Ügyészségnek testületük megállapításait, valamint üléseik jegyzőkönyvét. A munkacsoport jelentésében emlékeztetnek, a 4-es metró építése az Európai Unió legdrágább projektje volt a 2007–2013 közötti időszakban, az OLAF jelentése alapján pedig korrupciós szempontból európai szinten dobogós, Magyarország történetében pedig első helyen áll.

Utasok szállnak ki és be az Alstom Metropolis szerelvény kinyílt ajtajain át a 4-es metró Kálvin téri mélyállomásán - képünk illusztráció (MTVA Fotó: Jászai Csaba)

Utasok szállnak ki és be az Alstom Metropolis szerelvény kinyílt ajtajain át a 4-es metró Kálvin téri mélyállomásán – képünk illusztráció ( Fotó: MTVA/Jászai Csaba)

A testület hangsúlyozza, az érintett BKV Zrt. volt vezetőinek és felügyelőbizottsági tagjainak meghallgatásaiból kiderült, a cég döntéshoztalai formálisak voltak, azokat a valóságban Demszky Gábor volt főpolgármester, továbbá egykori helyettesei és kabinetje hozta meg.

A beruházás így „közvetlen MSZP–SZDSZ-es befolyás és kézi irányítás mellett valósulhatott meg 2010-ig” – olvasható a jelentésben, amely szerint ezeket a pártokat terheli a teljes körű anyagi, jogi és erkölcsi felelősség a korrupciógyanús közbeszerzésekért és a jogszabályellenesen, a közbeszerzések megkerülésével kötött szerződésekért. A munkacsoport aláhúzza, az OLAF-jelentésben feltártak hozzájárultak ahhoz, hogy a 4-es metró építésének költsége több mint 200 milliárd forinttal haladta meg a tervezett kiadásokat.