Szállítás közben törte össze az autót a szerviz – nem térítik meg a kárt

 

Egy kis karcolással vitték javításra a szinte új autó, de a szerviz karambolban összetörte. A szakértő szerint a kár milliós, de a szerviz csak néhány százezer, kizárólag szervizre költhető kompenzációba megy bele. Hogyan bízhatunk a szervizben? Ennek járt utána az M1 Kosár című magazinja.

Egy apró karcolással adta be javításra a gépkocsiját, a szervizben azonban csúnyán összetörték – mesélte a fogyasztóvédelmi magazin riportjának panaszosa.

Karamboloztak az autóval

Két napra a Gablini nevű cég szervizébe adta autóját Benák Ferenc. Egy apró sérülést akart kijavíttatni, kocsiját azonban szállítás közben összetörték. „Javítás céljából trélerrel elszállították a gépjárművet az egyik telephelyről a másikra és útközben karamboloztak” – nyilatkozta Benák Ferenc.

„Jelentősen összetört az eleje, összetört a bal első sárvédője és megsérült a futóműve is, amikor kiszakadt a rögzítésből a gépjármű” – tette hozzá.

Nem értesítették a balesetről

Közlekedési balesetet ártatlanul is el lehet szenvedni. A férfit az bőszítette fel, hogy a Gablini erről őt nem értesítette. Mikor megtudta a hírt, felkereste a szervizt.

A felvételeken jól látszik, hogy az autót elkezdték gittelve javítani. Az M1 magazinja is többször találkozott azzal a problémával, hogy kereskedők eltitkolnak karambolokat, a drágább idomcsere helyett, gitteléssel fedik el a sérüléseket.

Újként dobják piacra a sérült autót

Fehér István szalonból vette furgonját, azt hitte új és kifogástalan állapotban van, de tévedett.

Valószínűleg ezzel az autóval is karamboloztak, aztán megjavították és újként piacra dobták. A szakértő azt mondja, hogy a korábban sérült, javított autó jóval kevesebbet ér, mint egy törésmentes.

„Ha részletes számítást szeretnénk csinálni, akkor már a hónap is számít, a műszaki vizsga is számít, az eladás helye, a kocsi keresettségi tényezője, a műszaki állapota, hol volt sérült, hol nem volt sérült, hány tulajdonosa volt” – mondta Vidó István eredetiségvizsgáló.

Nem tudnak megegyezni a kompenzációt illetően

Benák Ferenc autóját megvizsgálva az igazságügyi szakértő megállapította, hogy a néhány hónapos autó értékének akár 25 százalékát is elveszíthette a karambol, és az utána következő javítás színvonala miatt.

A Gablini Kft. elismeri, hogy összetörték az autót, a kompenzációt illetően azonban nem tudnak megegyezni.

Fotó: Stockphoto

Fotó: Stockphoto

Büntetőjogi felelősség is felmerülhet

„A 25 százalékos értékcsökkenés nagyjából 2-2,5 millió forintot jelent, ők azonban 340 ezer forintos, kötelező szervizre felhasználható csomagdíjat ajánlottak fel” – mondta Benák Ferenc.

Az ügyvéd szerint a kompenzáció mértéke és módja sincs arányban az okozott kárral. „A polgári törvény egyértelműen azt mondja, hogy ha más körülmény nem indokolja, akkor pénzben kell a kárt megtéríteni, tehát itt vagy az értékcsökkenést kell megtéríteni és egyébként az elmaradt hasznokat” – mondta Pusztai Attila ügyvéd.

Az ügyvéd szerint akár még büntetőjogi felelősség is felmerülhet a Gablini Kft. részéről. „Gyakorlatilag azt mondja a büntetőjog, hogy ha valaki vagyonszerzési előny céljából mást megtéveszt, és ezzel kárt okoz, az csalást követ el” – tette hozzá.

Jogi úton folytatódik az ügy

Benák Ferenc nem ment bele a 340 ezer forintos kompenzációba, és ezért nem vette át az erősen értékcsökkent járművet.

A Kosár kereste a Gablini Kft-t is, de nem akartak nyilatkozni. A férfi és a cég nem jutott közös nevezőre, ezért jogi úton folytatódik az ügy.