A vágy tárgya, ami hatalmat ad – Ezért vesszük meg a legdrágább telefonokat is

 

Hazánkban is sokan sok mindenből a legújabbat és a legjobbat szeretnék. De mi visz rá valakit arra, hogy órákat, akár napokat várjon egy telefonra? Pláne, hogy egy kisebb vagyont is kifizet érte.

Az utóbbi években is láthattuk, kígyózó sorok álltak a belvárosi telefonüzletek előtt: mindenki az új luxuskészülékekre volt kíváncsi. Volt, aki az üzlet előtt töltötte az éjszakát, vagy szabadnapot vett ki a munkahelyéról, hogy elsőként vehesse kézbe az új készüléket.

Kiss Orchidea marketingpszichológus szerint egy drága telefon megvásárlása részben státuszszimbólum, szimbolikus ereje nemcsak abban rejlik, hogy anyagilag a fogyasztó „megengedheti” magának a megvásárlását, hanem azt is jelzi, hogy a fogyasztó információs hatalommal bír, azaz tud a termékről, tájékozott ebben a világában, hiszen, ahogy piacra dobják, ő máris képben van. És ez az utóbbi években megjelenő hatalmi szimbólum, az informáltság hatalmának szimbóluma – fogalmazott Kiss Orchidea.

Az iPhone önmagában is a minőség, a könnyű és a jó szimbóluma, hiszen látjuk, hogy az iPhone használók egy igazi csoportot képeznek. És ahogy megvásárolják a terméket, egyből meg is támogatják saját döntésüket azzal, hogy az iPhone egy minőségében előnyös termék a csak okostelefonokhoz képest, még akkor is, ha ezt ők sem tudják feltétlenül alátámasztani. Pedig a használhatóság, hatékonyság vagy az élmény szempontjai nem támasztják ezt egyértelműen alá. A legújabb iPhone-ok piacra dobása után a megszerzés még erősebb elköteleződés amellett, hogy az iPhone „jó” dolog.

„Ha drága, akkor biztos, hogy jó”

A további indok az lehet, hogy a fogyasztók a termék árához – tájékozódás hiányában is – hozzákapcsolnak egyfajta bizalmat. Például abban, hogy technikailag egy árral arányos minőségi terméket vásárolnak meg: „ha drága, akkor biztos, hogy jó”. Így ennek a megvásárlásával percepciójuk szerint elkerülhető teljes mértékben egy rossz vásárlási döntés. Ha valaki tisztán látja, fel is méri, hogy túl drága, de elkötelezett az iPhone iránt, utólag úgyis keres érvet arra, miért volt érdemes nagyobb összeget költeni rá, és meggyőzi magát, hogy jól döntött – magyarázta a pszichológus.

iphone x

Tim Cook, az Apple amerikai számítástechnikai cég vezérigazgatója az iPhone X okostelefonról beszél a vállalat új fejlesztésű termékeit bemutató rendezvényen az Apple kaliforniai központjában, Cupertinóban 2017. szeptember 12-én. (MTI/AP/Marcio José Sánchez)

Kígyózó sorok avagy „birkaszemlélet”?

Világunkban igen fontossá vált a megszerzés gyorsasága, mert az elsők, bár nagyon kevés ideig, de többletinformációval rendelkeznek majd, előbb jutnak élményhez, ami ügyességi versenyként képződik le. Gyorsabban tájékozódtak, gyorsabban értek oda, gyorsabban vették birtokba. A többieket pedig ilyenkor csak követőknek lehet tekinteni. Az, hogy képesek vagyunk akár több órás sorokat kiállni, összefügg a csoporthoz tartozás élményével is, mely szerint mindenki egyenlő, hiszen mindenki ugyanazt akarja, mindenki egyformán tájékozott, ráadásul gyors is.

A cél, okos internethasználatra tanítani a fiatalokat. Az Emmi parlamenti államtitkára szerdán elmondta, napi átlagban 112 perces internetidőből a fiatalok félórányit az iskolában töltenek a világhálón, az iskolai internetelérés terjedése más államokénál jóval jelentősebb, 5,3 százalékos volt Magyarországon az utóbbi években. Rétvári Bence hangsúlyozta: az a cél, hogy az internethasználatot ne a külső környezet befolyásolja, hanem a fiatalok tudatos döntése.

A vásárló, aki a legújabb modell tulajdonosává válik, azt reméli, hogy a megszerzés élménye el fogja tölteni a fentebb leírt hatalom státuszával. A termékek nemcsak hasznot hoznak ma már, hanem élményt. Az élményt ráadásul meg tudja osztani más iPhone tulajdonossal is. Sőt, ki tudnak elégíteni egy értékkifejező motivációt is. Ha nem is látja technikailag hasznosnak, az élményt várja, valamint azt, hogy általa kifejezhet valamit az anyagi, információs hatalmából a többiek felé – fejtette ki a szakértő.

Az iPhone, mint napjaink vágytárgya

Dr. Szűts Zoltán médiakutató, a Zsigmond Király Egyetem rektori megbízottja szerint az iPhone a hatékony marketingjének köszönhetően ma már a vágy tárgya lett. Ez lett a legszemélyesebb számítógépünk, és úgy szocializálnak minket a marketingesek is, hogy ami már két éves, az elavult, mely a fogyasztói társadalom árnyoldalának kiváló példája. Másrészt persze ezek az eszközök gyorsabbak, a jelenben pedig a sebesség bűvöletében élünk.

A médiakutató szerint sokan úgy érzik, hogy a márkákat kell kitűzniük a profilképük mellé, pedig helyette a funkcionalitás lenne a fontos. Végig kellene gondolni azt is, hogy szükség van-e egyáltalán ilyen drága termékekre. Főleg mivel egyesek mindent megtesznek azért, hogy ilyen készülék birtokába jussanak: az is előfordult már korábban, hogy valaki saját veséjét árulta a készülékért cserébe egy online webshopon keresztül.

Függőség, vagy versenyhelyzet?

A marketingpszichológus szerint óvatosan kell bánni a függőség fogalmával. Lehet, hogy egyszerűen csak megengedheti magának az illető, és ez szimplán egy versenyhelyzet számára másokkal szemben. Függőségre akkor lehet csupán gyanakodni, ha a termék vásárlása valójában nem okoz örömöt, felszabadultságot a vásárlóban, és már nem is a kézhezvétel, a termék várva várt használata a lényeg, hanem a vásárlás folyamata. Amint vásárolt, máris keresi az újabb céltárgyat, mert maga a keresés, a megszerzés a lényeg.

Az iPhone 8 és iPhone 8 Plus szeptember 29-től lesz elérhető Magyarországon, az iPhone X október 27-től lesz rendelhető és november 3-tól kapható.