Az egészségre támadnak a termékbemutatók - Mit tehetünk ellene?

 

Ugyan a '90-es, kora kétezres években tapasztalható virágkoruk után az egyre szorosabbá váló hatósági együttműködéssel egyre másra lesz kevesebb a szabálytalan árubemutató, a még mindig nagy számú felháborító eset miatt a magyar kormány a rendőrség és az adóhatóság mellett a békéltető testületek munkájára is számít azért, hogy a visszaélések megszüntethetőek legyenek. Legalábbis ez az NFM szeptember 11-én bejelentett tervének lényege, hiszen annak ellenére, hogy a tavalyi átlag felére esett vissza az idén eddig bejelentettet szabálytalan termék- és árubemutatók száma, még mindig sok a teendő a főleg időseket megcélzó, és nem mindig hátsó szándék nélkül működő cégek ellen.

Legújabb húzásuk például az, hogy a termékbemutatót egészségnapnak álcázzák, és orvosi vizsgálatokkal akarják rávenni a papíron több százezres, a valóságban pár ezer forintba kerülő termékek megvételére a kiszolgáltatott időseket. A témával kapcsolatban a Kossuth Rádió Napközben című műsorának stábja arra várt választ szakértőktől, hogy például már elővigyázatosabbak-e az emberek, és a hatóság komolyabb szankciókat alkalmaz-e. Hogy milyen válaszok születtek?

„Ez egy befektetés, megtakarítás” – hangzik el egy szombathelyi termékbemutatón a bemutatót szervező cég munkatársától.

Azonban ki tudja, kinek befektetés, kinek megtakarítás, ugyanis az, hogy 240 ezer forintért hozzájuthat egy „szerencsés” kiválasztott a mintegy félmillióra taksált, „soha ilyen nem volt, soha ilyen nem lesz, világtechnológiai, egészséges” tulajdonságú edénykészlethez, nem teljesen csak a szerencsén múlik, hanem azon is, hogy ki érdeklődik az edénykészlet iránt.

És hamar vásárlók lesznek az érdeklődőkből, ha közel 260 ezer forinttal kevesebbért tud hozzájutni  a „szendvicsrétegű” főzőedényhez: egy, a termékbemutatón részt vevő hölgy elmondása szerint már közel félmillió forintot költött el ilyen termékekre. Mint elmondja, nem a vásárlás kedvéért megy el ezekre a rendezvényekre, hanem főleg a program miatt.

Hogy ez a program kinek jó a szervezőkőn kívül, azt nem tudni, ugyanis – mint az elhangzik – a vásárláskor megadott úgynevezett „reklamáló honlap” nem működik.

Még nagyobb médiafigyelem kell

A műsorban megszólalt egy mostanában elterjedt helyszín, a közérzet-javító központok károsultja, Ilona is, aki esetét ismertetve elmondta: férje prosztataproblémájára egy nyaki masszírozó gépre beszélték magukat orvosnak kiadó személyek.

masszázsfotel-termékbemutató-csalás

Masszázsfotelt próbál ki egy nő. MTI Fotó

Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének jogtanácsosa ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott: ezek a cégek üzletre kérnek engedélyt a jegyzőtől, azonban teljesen úgy rendezik be, mintha rendelő lenne.

És ha ez még nem lenne elég, képesek megtenni a műsorvezető által „pofátlanságnak” minősített „vizsgálatokat”, amely során szinte mindig vagy végtag-amputációval, vagy rövid időn bekövetkező elhalálozással egy olyan idegállapotba kergetik az időseket, ami lehetővé teszi, hogy eladják számukra a teljesen haszontalan, de igen drága termékeket.

Egy kérdésre válaszolva elmondta: a témára irányuló médiafigyelem hasznos, de még több és célzottabb figyelemfelhívás kellene véleménye szerint, különösen a leginkább kiszolgáltatott rétegnek, az időseknek szólóan, hiszen még mindig sokan mennek el.

Változtatnak a csaló cégek? Változtatni kell a jogszabályokon!

Erkölcsi szabályokat kell védeniük a jogszabályoknak, erről bebizonyosodott, hogy jó lépés volt a kormány részéről meghozni a jogszabályok megszigorítását, de egy állandó harc, akik tilosban járnak, azok mindig próbálnak egy lépéssel a hatóság előtt járni – ismertette Tarnai Richárd kormánymegbízott.

A Pest Megyei Kormányhivatal vezetője azon túl, hogy elmondta, hogyan látják a kormányhivatalnál a termékbemutatónak álcázott „egészségnapokat”, kitért arra is, hogy szerinte már egyre nehezebben tudnak beépülni a kollégái az ilyen “bemutatók” közönsége közé.

Ugyanis – ahogy azt elmondta a műsorban – az ezeket szervező cégek kitalálták, hogy csak személyes meghívóval lehet bejutni ezekbe valamint az is elfordult, hogy nem nagy közönség előtt, hanem egyenként behívva a megjelenteket, ismertetik a termékeket, ez pedig lehetetlenné teszi, hogy a csalásnak tanúja akadjon.

Tarnai Richárd úgy fogalmazott: épp ezért kell megváltoztatni megint a jogszabályokat, ehhez pedig részükről, a hatóság részéről minden segítséget megadnak nekik. Jók az eddigi jogszabályok, de most újabb lépésekre van szükség  – hangsúlyozta a Kossuth Rádió Napközben című műsorában.

Ugyan egy hallgató azt írta sms-ben ezzel kapcsolatban, hogy egyenként kell a cégek alkalmazottait behívni és rögtön lecsukni, a kormánymegbízott úgy fogalmazott: ez az ügyészség feladat lesz.