Nem gondolnánk, az önvezető autókért melyik cég teszi a legtöbbet

 

Messze nem a Tesla: sőt, még csak nem is amerikai. Elon Musk jól menő cége ezúttal még az első tíz között sincs.

Úgy tűnik, szinte teljes az egyetértés az autóiparban arról, hogy a részben vagy teljesen önvezető autóké a (nem is olyan távoli) jövő.

Delphi önvezető autó – self-driving car - anim gif - 2016.02.09.

A legnagyobb autógyártók, a beszállítók és a vezető technológiai cégek gőzerővel dolgoznak a saját technológiáikon, hogy a hamarosan monumentálissá váló autonóm autós piac tortájából minél nagyobb szeletet hasíthassanak ki.

Nehéz megállapítani, melyik cég teker a legerősebben a versenyben.

A vállalatok erőfeszítéseinek egyik lehetséges mutatója, hogy melyik hány szabadalmi bejegyzést ad be a területen.

Az Institut der deutschen Wirtschaft Köln elemezte az autonóm autózáshoz kapcsolódó, 2010 és 2017 között beadott 5 ezer 839 szabadalmi kérelmet, hogy kiderüljön, melyik cég fejleszt a legtöbbet.

Infographic: Who Leads the Autonomous Driving Patent Race? | Statista

Mint a Statista diagramján látható, a német cégek a legaktívabbak.

Hat német cég van a tízes listán, listavezető a Bosch 958 szabadalommal (lásd alább a háttércikket a Bosch által kiadott elemzést a vészfékrendszerekről), negyedik a Ford 402-vel.

A talán joggal elsőnek vélhető Google utolsó lett 338 szabadalommal.

A vészfékrendszereknek köszönhetően akár 72 százalékkal kevesebb személyi sérüléssel járó ráfutásos baleset történhet

Az automatikus vészfékrendszerek radar és/vagy kamera segítségével figyelik a jármű előtti útszakaszt. Amennyiben a jármű az adott forgalmi sávban található akadályt kritikus mértékben megközelítené, a rendszer rögtön figyelmezteti a járművezetőt – ha a vezető nem reagál időben, a jármű önműködően vészfékezést hajt végre.

Fotó: Shutterstock

Fotó: Shutterstock

A Bosch 2015-ös forgalomba helyezési statisztikákon alapuló elemzése szerint egyre nagyobb számban találhatók vezetéstámogató rendszerek az európai piacon: már most számos új autó fékez önállóan Németországban, Hollandiában, Belgiumban és például Nagy-Britanniában is a balesetek elkerülésére és – szükség esetén – az autó álló helyzetig történő, teljes lefékezésére.

Az automatikus vészfékrendszerek nagyarányú elterjedésében komoly szerepet játszik az Euro NCAP (Európai Új Autó Értékelő Program) értékelési rendszere is: a fogyasztóvédelmi szervezet töréstesztjein elérhető ötcsillagos eredményhez 2014 eleje óta szükséges az ilyen segédrendszer is.

A Bosch elemzése szerint a követési távolságot is figyelő adaptív sebességszabályozó (ACC) is nagy népszerűségnek örvend az autóvásárlók körében: ez a vezetéstámogató „asszisztens” a 2015-ös évben az új német személyautók 11 százalékában volt megtalálható.

A parkolási vezetéstámogató rendszerek (az egyszerű távolságmérő szenzoroktól a kormányzás feladatát elvégző parkolóasszisztensekig) minden második Németországban újonnan forgalomba helyezett személyautóban könnyítik meg a manőverezést.

Az új személyautók 16 százaléka felügyeli a sávváltást vagy tartja önállóan a választott forgalmi sávot, míg az új autók 11 százalékába integráltak a közlekedési táblákat kamera segítségével felismerő rendszert.
Európa szerte és az Egyesült Államokban is terjednek az automatikus vészfékrendszerek

Nemcsak Németországban, hanem más európai országokban is teret nyernek az automatikus vészfékrendszerek: a 2015-ben újonnan forgalomba helyezett személyautók közül Hollandiában 32, Belgiumban 30, Nagy-Britanniában 21, míg Spanyolországban az újonnan értékesített személyautók 16 százaléka segítette a vezetőt automatikus vészfékezéssel. Mindeközben pedig az Egyesült Államokban nem kevesebb, mint 20 autógyártó egyezett meg arról, hogy 2022-re alapfunkcióvá teszik járműveikben az automatizált vészfékrendszereket.

A Bosch baleseti kutatásai alapján csak Németországban elkerülhető lenne a személyi sérüléssel járó ráfutásos balesetek akár 72 százaléka, ha minden járműben megtalálható lenne automatikus vészfékrendszer.