Ki a felelős, ha önvezető autó okoz balesetet?

 

Néhány évtizeden belül forgalomba kerülhetnek a teljesen önjáró autók. Velük együtt csökkenhet a közlekedő gépjárművek száma, valamint a fosszilis üzemanyagok fogyasztása is, így pedig a városok légszennyezettsége. Az önvezető autók elterjedése azonban több aggályos kérdést felvet.

A világon jelenleg 3-4 cég foglalkozik önvezető autók fejlesztésével, ám egyelőre szigorúan titkos, hogy a teszteken milyen eredményeket értek el a járművek.

Ugyanakkor 5 éven belül megjelenhet az utakon az első önvezető autó, ha ezeknek a jogi körülményeit is tisztázzák – fogalmazott Székely Gyula vezetéstechnikai instruktor az M1 Ma Este című műsorában.

Mint mondta, nem a műszaki kérdések megoldása a nehezebb feladat, hanem az, hogy mely jogi kategóriába lehet besorolni az önvezető autókat, és hogyan viszonyulnak mindehhez a biztosítók, illetve a közlekedés többi résztvevői.

A szakember arról is beszélt, hogy minden olyan balesetből, amely esetleg egy szoftverhiba miatt következik be, súlyos kártérítési perek születhetnek.


Az autóban lévő információs rendszer kamerákkal és még nem ismert egyéb adatrögzítő eszközökkel működik; ezek kiértékelése gyorsan zajlik, ám a zárt tesztpálya után közúton is modellezni kell majd – fűzte hozzá.

A szakember úgy vélte, ki kell alakítani olyan szoftvereket, amelyek a defenzív, előrelátó ember helyett gondolkodik.

Az önvezető autóban bent ülő vezetőnek pár másodperce van arra, hogy észrevegye, ha az önvezető autó nem azt teszi, amit kellene.

A gépkönyvben így valószínűleg benne lesz, hogy a vezető is felel azért, ha valami történik – húzta alá a szakember, kiemelve, hogy fontos az is, milyen útburkolati jelek és időjárási körülményeket érzékel az autó.

Hamis biztonságérzetet adhatnak a fejlett eszközök, a legnagyobb gond pedig az emberek fáradékonysága; a kamera sokkal gyorsabb, de csupán azt a feladatot tudja végrehajtani, amit előre betápláltak. Ha egy rosszul megadott paraméter következtében egy gyalogost a jármű másképp érzékel, és kiad egy parancsot, nem biztos, hogy az ember elég gyors ahhoz, hogy megelőzze ilyen esetekben a bajt – magyarázta a szakember.