Életveszélyes turistaút - busszal

 

Mit lehet tenni akkor, ha a busz a társasutazás közben lerobban? Sőt, nemcsak lerobban, hanem gyakorlatilag füstöl a szerpentin kellős közepén. A Veronai balesetet alapul véve egy csoportnak szerencséje volt, hiszen időben észlelték a bajt, ám a kálváriájuknak ezzel még nem volt vége. Nem működött a légkondicionáló, emellett nem volt vízvételi lehetőség sem, és a wc-t sem lehetett használni.

Elrontott szabadság, jegyzőkönyvek és kárigény. A Kossuth rádió Napközben című műsorában ezekre a kérdésekre keresték a választ szakértők segítségével.

Az utazási irodának elsősorban az autóbusz utasainak mentésével kell foglalkozni, hogy minél kevesebb káreseményt szenvedjenek és minél kisebb hátrányuk származzon az esetleges problémából – mondta Jakus József, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) elnökségi tagja, a Kossuth rádió műsorában.

Fontos, hogy az utazási irodák megfelelő mennyiségű és minőségű kapcsolatokkal rendelkezzenek, hiszen a főidőszakban a legnehezebb mentőbuszt biztosítani. Utasként próbáljunk meg olyan céget kell választani, amelynek vannak felelő kapcsolatai és segítsége – tette hozzá az elnökségi tag.

Az utazás tíz parancsolata

Az utazási irodák erkölcsi kötelezettségüknek tartják, hogy kártalanítsák az utasokat, általában peren kívül megállapodnak.

A MUISZ egy 10 parancsolatot hoz létre, amely egy utas tájékoztató lesz, amely a szerződés megírásához is ad tanácsokat. Fontos, hogy a szerződés terjedjen ki minden dologra, és mindenképp írásba legyen fektetve, megelőzve azt, hogy ne akkor keressük a felelőst, amikor már megtörtént a probléma. Nagyon szerteágazó lesz ez a 10 parancsolat, kitér a részletekre, és ezt nagy példányszámban szeretnék átadni iskoláknak és egyéb intézményeknek, hogy egy utazáshoz biztonsági mankót nyújtsanak.

Illusztráció Fotó: Shutterstock

Illusztráció Fotó: Shutterstock

Komoly műszaki vizsgán kell megfelelnie az autóbuszoknak, hogy forgalomba állhassanak

Egy autóbusznak rendkívül komoly műszaki vizsgának kell eleget tennie évente, nemzetközi forgalomban akár félévente. Egy rendkívül bonyolult műszaki eszköz, bármikor, bármilyen meghibásodása is bekövetkezhet, előre nem lehet felkészülni az esetleges hibákra – mondta Pencz Zoltán a Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke. Mint mondta: minél fiatalabb egy busz, a hibák annál kevésbé fordulnak elő. A magyar autóbuszpark átlagosan – a magánvállalkozásnál lévőké – 14 év, a Volánnál lévők ennél idősebbek, amibe beletartozik minden járat – hangsúlyozta a társelnök.

A szakma rendkívül összetett, komoly gondokkal küzd, hogy megfelelő minőséget tudjon produkálni. Egy új autóbusz, ami 49 fős, nettó 80-100 millió forintba kerül. Egy emeletes busz ennél drágább, 120-150 millió is lehet új korában, aminek futásteljesítményük sokkal nagyobb, mint egy személyautónak, akár kétmillió kilométert is elfuthatnak. Erre készültek, de az idő nem marad nyomtalanul az autóbuszokon – tette hozzá Pencz Zoltán.

Óriási hiánnyal küzd az autóbuszipar, kevés a buszvezető

A gépjárművezetőkből óriási hiány van, pedig a bérük szinte napról napra emelkedik. Borzalmasan nehéz helyzetben, rendkívül kis nyereséggel lehet ezt a szakmát művelni. Pencz Zoltán véleménye szerint komoly hibának az számít, ha az az utas biztonságát veszélyezteti.

A fékrendszer és a biztonságtechnikai berendezések meghibásodása azt jelzi, hogy meg kell szakítani az utat, mentőbuszt kell hívni, az utasokat biztonságba kell helyezni. Hasonló probléma lehet egy légkondicionáló berendezés meghibásodása is, hiszen az is veszélyeztetheti az utasok egészségi állapotát. Kisebb hiba azonban lehet egy nagyobb előzménye, így tehát a legfontosabb az, hogy mindenképp javítva legyenek a problémák, lehetőleg minél előbb – fogalmazott Pencz Zoltán.

Az utasokat sok esetben megilleti a kártérítés, több lehetőségük is van az igénylésre

Salamon András a Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kar turizmusjoggal foglalkozó tanára elmondta, az utasokat sok esetben megilleti a kártérítés. A polgári törvénykönyv és az utazási szerződésről szóló jogszabály lehetőséget ad az utasnak arra, hogy kárai megtérítését igényelje, illetve úgynevezett sérelemdíjat igényeljen.

Az utazásszervezőtől ezeket lehet kérni, az utas döntése hogy él-e ezzel, vagy sem. A kártérítés a tényleges kár megtérítésére tartozik. Amennyiben egy nap elveszett az utazásból, annak a napi díjtételét követelhetik az utasok, a sérelemdíjat pedig olyan esetben lehet igényelni, hogy elmaradt egy élmény, amit vártak, feszültté váltak, idegeskedéssel járt egy probléma. A sérelemdíj mértéke bármekkora lehet, minden esetben a bíró határozza meg, amennyiben a felek nem tudnak peren kívül megállapodni – tájékoztatott Salamon András.

A panaszokat haladéktalanul meg kell tenni – mondja ki a jogszabály. Amennyiben valaki nem azt a szolgáltatást kapta, ami a szerződésben van, akkor célszerű rögtön jelezni az utazásszervezőnek, vagy annak képviselőjének és jegyzőkönyvbe foglalni, de ez már az utazásszervező kötelessége. Ezt nem tagadhatja meg, de az ami a jegyzőkönyvben van, nem jelenti azt hogy az utazásszervező elismeri a hibát, csak a rögzítést szolgálja – hangsúlyozta Salamon András.