Bizalmatlanok vagyunk még, pedig itt bármit lehet

 

Az internetes vásárlás arról szól, hogy a számítógép előtt ülve költjük el a pénzünket. Olyan piactér ez, ahol bármit megvehetünk, olyan különleges dolgokat is, melyeket egyébként csak fárasztó utána járással tudnánk megszerezni. A netes kereskedelemnek számos előnye van, bár sokan mondják: a termékeket itt nem lehet kézbe venni, nem lehet felpróbálni, a vásárlás ezen élménye elmarad - a témában Madar Norbert, a GKI Digital Kft. üzletág igazgatója nyilatkozott a Kossuth Rádió G7 című műsorában.

Magyarországon körülbelül 4-5 ezer webáruház van jelenleg, melyek közül 1500 rendszeresen frissíti termékpalettáját, az átlagon alul való teljesítés inkább annak köszönhető, hogy hazánkban még mindig alacsony azon lakosoknak a száma, akik kipróbálták az internetes vásárlás lehetőségét – magyarázta.

A lakosságot még mindig alapvetően a bizalmatlanság jellemzi az online kereskedelem iránt, a vásárlási intenzitás mértéke is igen alacsony. Ez azt jelenti, hogy a leggyakoribb online elérhető termékkategóriák közül, mint a műszaki cikkek, játékok vagy ruházat nem vásárolnak az emberek mindennap – mondta el.

Forrás: Shutterstock

Forrás: Shutterstock

Ennek ellenére a fejlődés dinamikája abban rejlik, mikor kapunk rá az e-kereskedelem “ízére”, mely költséghatékonyság szempontjából is több esetben sokkal olcsóbb, mint a hagyományos bolti vásárlás.

Magyarországon az jellemző, hogy egyelőre magyar szereplők uralják a piacot. Magyar sajátosságnak tekinthető az is, hogy a 2000-es évek elején, mikor elindult az online vásárlás, az akkor ismert nagy kiskereskedelmi láncok nőttek ki ma már piacvezető online kereskedőkké az országban – fogalmazott Madar Norbert.

Növöget, de azért még van hova

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) előzetes adata szerint májusban 5,4 százalékkal bővült a kiskereskedelmi adatforgalom, mely felülmúlta a piaci várakozásokat. Az elektronikus kereskedelem egyre nagyobb részét képezi a kiskereskedelmi üzletág forgalmának, mellyel a KSH is számol.

Az elmúlt évek alapján az mondható el, hogy folyamatosan és dinamikusan bővül ez a szegmens a kiskereskedelemben. Bár a kiskereskedelemnek a neten vásárolt termékek ma még kis részét teszik ki, mégis ez a jövő – tájékoztatott Virovácz Péter, az ING Bank Zrt. vezető elemzője.

A teljes hazai kiskereskedelmi forgalmon belül az online kereskedelem részesedése 3,94 százalékos szinten mozog – mondta el Madar Norbert a GKI Digital Kft üzletág igazgatója, aki hozzátette, hogy ez az eredmény alul marad az európai uniós és a világszintű átlaghoz képest.