Hogyan talál egymásra egy jó könyv és a gyermek?

 

Amint a labdarúgásnak, úgy a gyerekirodalomnak is sok millió „szakértője” van ma Magyarországon – olvasható a Mesebeszéd című tanulmánykötetben. Ha például a kötelező olvasmányokról robban ki vita, az nem marad a szakmán belül, rögtön felszikráznak a indulatok a nagyközönség soraiban is. De mi az álláspontja a szakértőknek? Kellene változtatni a kötelezők listáján? Hogyan neveljük olvasóvá a gyereket az iskolában és otthon?

Számtalan olyan kérdés merül fel a kötelező olvasmányokkal kapcsolatban, amelyek foglalkoztatják a szülőket és a pedagógusokat is. Mindezeket és még ennél is több dilemmát és problémát járt körbe a Mesebeszéd – A gyerek- és ifjúsági irodalom kézikönyve című tanulmánykötet, melynek szakértői gyakorlati segítséget, útmutatást kívánnak adni a szülőknek, tanítóknak, tanároknak, gyerekkönyvtárasoknak, kiadói szakembereknek és író, illusztrátor kollégáknak – olvasható a kultura.hu oldalán.

A kép illusztráció (kultura.hu)

A kép illusztráció (kultura.hu)

A kötet olyan témákat taglal, mint a gyerekirodalmi kánon, az olvasóvá nevelés, a kötelező olvasmányok, a gyerek- és ifjúsági könyvkiadás, a magyar mesekutatás kezdetei, a gyermekkönyv-illusztráció szerepe.

A könyv kiemeli, hogy „az olvasás technikájának, szeretetének, élvezetének átadása közös feladata az iskolának, a szülőnek, a könyvtárosnak.” Éppen ezért fontosnak tartják, hogy a felolvasások a mindennapi rutin részévé váljanak, és akkor se hagyják abba a szülők, amikor a gyermek már iskolába került. Az iskolai olvasásnépszerűsítésre szintén bemutatnak néhány érdekes és jól bevált programot, módszert.

Ilyen például a drámapedagógia, amelyhez néhány konkrét játékot is találunk a tanulmány végén, valamint a Dobj el mindent, és olvass! című rendhagyó olvasásnépszerűsítő program, melynek lényege, ha a nap bármely szakaszában megszólal egy speciális csengő, akkor minden diák, pedagógus, technikai dolgozó leteszi a munkát, és előveszi a könyvét. Mindez a komáromi Munka Utcai Alapiskolában például már kipróbált és bevált módszer.