A családbarát munkahely a magánélet egyensúlya

Hazánkban idén is meghirdették az Év Családbarát Vállalata pályázatot, mely egyik fokmérője annak, hogy egy cég mennyire áll készen a következő évek munkaerőpiaci kihívásaira. Hogyan lehet egy vállalat humán szempontból is fenntartható? Lehet-e családbarát a termelés? És hogyan lehet az egyre nagyobb hiánnyal küzdő munkaerőpiacon jelentős előnyt kovácsolni a cégeknek egy családbarát szemléletből? A témában a Kossuth Rádió vendégei nyilatkoztak a Napközben című műsorban.

Számos vállalat kisebb-nagyobb eszközök bevezetésével is képes tenni azért, hogy a család és karrier egyensúlyba kerüljön. Ezzel növelik a munkavállalók elköteleződését, a munka hatékonyságát és a vállalat teljesítményét – hangzott el a Kossuth Rádióban.

A kép illusztráció. (Shutterstock)

A kép illusztráció. (Shutterstock)

Mi a célja a pályázatnak?

2013-ban hirdették meg először az Év Családbarát Vállalata pályázatát. A díj adományozásával a mozgalom célja az értékteremtés a család és emberbaráti vállalatszemlélet elismerésének széles körben való bemutatásán keresztül – fogalmazott Újvári Enikő, a Balansz Munkacsoport és a Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom vezetője.

Elmondta, hogy a munka világa egy nagyon fontos terep, ezért a cél, hogy a munka-magánélet egyensúly minél jobban a középpontba kerüljön, hiszen a kutatási eredmények is azt mutatják, hogy nagyon sok vállalatból hiányoznak ezek a tulajdonságok és egy olyan gátló tényező, mely megakadályozza, hogy megszülethessenek azok a gyermekek, akiket a fiatalok terveznek – tette hozzá.

Milyen egy családbarát munkahely?

A 2016-os évben nagyvállalat kategóriában a BT Roc Kft. nyerte el a díjat. Szabó Zoltán, a cég ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a 2300 munkavállalón keresztül közel 1000 kisgyermek kötődik a céghez, ezért számukra nagyon fontos a megtartás és a toborzás is egyaránt, anyukák és apukák számára is családbarát intézkedéseket vezettek be a munka és a család egyensúlyának megteremtése végett – fogalmazott.

Elmondta, ha egy vállalat családbarát címmel rendelkezik, sokkal vonzóbb egy munkakereső számára. Családi napközik, pihenő szobák vagy a flexibilis munkaidő bevezetése és létrehozása mind a családalapítást tervező munkavállalókat segíti.

Hozzátette, cége jelenleg egy újabb segélynyújtási programot indított el, mely egy ingyenesen és akár anonim is hívható telefonszám. A cég munkavállalói kiváló szakértők véleményét kérhetik ki pénzügyi, munkahelyi vagy magánéleti problémákkal kapcsolatban is.

Szigorú vagy rugalmas munkaidő?

Bár törvények és jogszabályok vonatkoznak a munkaidő tartamának pontos betartására, általában a cég menedzsmentjén és az ott dolgozó embereken múlik az e fölött való rendelkezés – mondta el Újvári Enikő.

Munkakeresők leggyakoribb kérdései

Egy profession.hu által készített felmérés alapján kiderült, hogy a munkakeresők leggyakoribb kérdései a pontos határidőn belüli kifizetés, a stabilitás, korrekt foglalkoztatási keretek – ki lehet venni a betegszabadságot, el lehet-e menni gyes-re -, a rugalmas munkaidő, mely lehetővé teszi, hogy a szülő el tudjon menni a gyerekért az óvodába, iskolába, illetve az adott munkahely könnyen megközelíthetősége azt mutatja, hogy sokan keresik napjainkban a családbarát munkahelyeket – magyarázta a profession.hu értékesítési vezetője.

Martis István ezért arra buzdítja a cégeket, hogy érdemes kialakítani a családbarát környezetet és feltételeket, ha pedig ezt megtették, mindenképp közöljék az emberek felé, mert egyre többen keresnek ilyen tulajdonságokkal felruházott cégeket.