Turbófokozatban a hazai buszgyártás

Megnyílt az ötödik buszexpo. Újdonságokat, technikai csemegéket is megismerhettek a látogatók. A magyar gyártók is új buszokkal jelentek meg. Több tízmilliárdot fordít a kormány a hazai buszgyártás megerősítésére.

A zsámbéki seregszemlén több mint 5 ezer négyzetméteren mintegy 30 gyártó mutatja be autóbuszait, köztük a világ egyik legdrágább, csaknem 150 millió forintos turista buszát. Ebből a “full extrás” járműből még nem sok fut a magyar utakon. A szervezők most arra törekedtek, hogy minél több újdonságot nézhessenek meg a buszos szakkiállításra látogatók-mondta el Dittel Gábor az NIT Hungary ügyvezető főtitkára.

“Elsőként megjelentek azok a járművek, amelyek a környezet védelem szempontjából fontosak lesznek; a gázüzemű és az elektromos autóbuszok. Ezen kivűl a legmodernebb turistaautóbuszok is megjelentek, amelyekkel vélhetően kényelmesen fognak majd utazni a magyar utasok is. És a magyar buszgyártók első termékei is megjelentek, amik remélhetőleg a következő évtizedekben fogják szolgálni a magyar utasok érdekeit”  - folytatta a főtitkár.

Új, Volvo gyártmányú buszok a pécsi kertvárosi buszpályaudvaron 2015. október 16-án. A városi tulajdonú Tüke Busz Zrt. közbeszerzés keretében 115 darab új alacsonypadlós buszt vásárolt, köztük 38 csuklós járművet, amelyekből tizennyolc buszt állítottak ezen a napon forgalomba.MTI Fotó: Sóki Tamás

MTI Fotó: Sóki Tamás

Ez egybecseng a kormány törekvésével is, tehát azzal, hogy a jelenleg több mint 15 éves átlagéletkorú magyarországi buszokat néhány éven belül lecseréljék – lehetőség szerint itthon gyártott járművekkel.

“A hazai buszgyártásnak jelentős mértékű GDP ráhatásképessége van” – mondta Pomázi Gyula iparstratégiáért felelős helyettes államtitkár. Szerinte már csak ezért is nagyon fontos feléleszteni a hazai autóbuszipart. Ami a gyártóvállalatok mellett óriási lehetőséget kínál a kisebb cégeknek is – beszállítóként.

A kormány az iparfejlesztést szolgáló Irinyi tervben 35 milliárd forinttal támogatja a buszgyártás megerősítését. Szakértői számítások szerint, ha így a következő 3 évben 3000-3500 autóbuszt sikerül gyártani – itthon – akkor akár több ezer új munkahely is létrejöhet. Emellett a költségvetés 30-40 milliárd forintnyi többletbevételt is elkönyvelhet.

Jövő hétre elkészülhet az iskolai buszos utazásokkal kapcsolatos új szabályozás – erről az oktatási államtitkár beszélt a Busexpon. Palkovics László példaként említette, hogy pontosan meghatároznák, hogy mi minősül iskolai kirándulásnak. Az iskoláknak az is pontosan rögzíteniük kellene, kik azok, akik egy adott kiránduláson részt vesznek. A többnapos tanulmányi és a külföldi iskolai kirándulásokra az iskolának vagy a szervezőnek felelősségbiztosítást kell majd kötni és szigorúbban kell ellenőrizni a járművezetők alkalmasságát.

Budapest, 2016. február 13.Palkovics László oktatási államtitkár sajtótájékoztatót tart az Emberi Erőforrások Minisztériumában Reagálás a Pedagógusok Szakszervezete által szervezett tüntetésre címmel 2016. február 13-án.MTI Fotó: Mohai Balázs

Palkovics László oktatási államtitkár MTI Fotó: Mohai Balázs

Palkovics László, oktatási államtitkár úgy fogalmazott, hogy “meg kell nézni azt, hogy a járművezetők alkalmassága, a járművezetők alkalmasságának az ellenőrzése, az ő képzésük, tovább képzésük az a helyén van-e. Elvileg még akár a helyén is lehet, gyakorlatilag meg nincs a helyén. Én azt gondolom, hogy ezt bátran kijelenthetjük. Tehát ennek az ellenőrzése, ennek a tovább fejlesztése, ez mindenképpen fontos.”