Online vásárlás: netes pizzarendeléssel kezdődött, az űrutazásnál tart

Idén is keresik az Év Internetes Kereskedőjét. A díj a legjobb magyar online kereskedőket ismeri el, részben a vásárlók, részben szakértő zsűri döntése alapján.

A versenyben minden olyan magyarországi bejegyzésű vállalkozás részt vehet, amely online kiskereskedelmi tevékenységet folytat. A közönség április 30-ig szavazhat kedvenc kereskedőire, a szavazók között értékes nyereményeket is kisorsolnak.

Ha online vásárolunk, azt ma már körültekintően, kellő információk birtokában tehetjük. Néhány kattintás és kiderül, hogy a szakértők vagy a vásárlók melyik pelenkaárust, borkereskedőt, netán pipaforgalmazót tartják a legtöbbre, milyen tapasztalatok és vélemények vannak árusról és árujáról.

MasterCard_kartyas_fizetes3

Kellenek az ilyen fogódzók, nem véletlen, hogy egyre nagyobb népszerűségnek örvend az Év Internetes Kereskedője Díj, amely a jelenlegi és a leendő online vásárlóknak megbízható támpontot nyújt a hazai webshopok szolgáltatásai közötti eligazodáshoz.

Míg 2016-ig csupán KKV és Nagyvállalati kategóriában lehetett nevezni és győzni, idén már azok a webshopok is elismerést kaphatnak, amelyek egy-egy részterületen nyújtanak kimagasló teljesítményt.

Így „a legjobb online kampányért”, „a legjobb vásárlói élményért”, is díjat lehet szerezni mind a KKV, mind a nagyvállalati kategóriában, s„a leginnovatívabb kereskedőt” és „a többcsatornás értékesítés legjobbját” is jutalmazzák.

Az „Évker” díj fejlődése elválaszthatatlan az internetes kereskedelem bővülésétől

Alig húsz éve még lelkesen csodálkoztunk rá arra az amerikai hírre, hogy az interneten már pizzát is lehet rendelni, ma már azon lepődnénk meg, ha valaki olyasmit mondana, amit nem árulnak a neten. Ha netán űrutazásra szeretnénk befizetni, azt is lehet, s az se baj, hogy ezt speciel nem Magyarországon: az online kereskedelem nem ismer határokat, és a magyar internetezők 35 százaléka a külföldi online áruházakat is felkeresi.

A Mastercard legfrissebb e-kereskedelmi kutatása szerint a magyarok egyelőre nem űrutazást, hanem főként ruházati cikkeket és kiegészítőket vásárolnak online (41%), ezt követik a különböző belépőjegyek (35%), a szállásfoglalások és az elektronikai eszközök (34-34%). Arra a kérdésre, hogy miért választják a bevásárlás virtuális módját, a válaszadók elsősorban a kényelmet emelték ki (55%), de fontos szempontként értékelték a házhozszállítás lehetőségét is (45%). A harmadik leggyakrabban említett indok az volt, hogy így nem kell a tömeg és a sorállás miatt bosszankodni.

Az internetes kereskedők fejlődésének legfőbb mozgatórugója a vásárlói igény, amely nem egyszer elébe szalad annak, mint amit a webshopok kínálnak. Az eNET internetkutató cég felmérése szerint például a bankkártyás fizetést a vásárlók 46 százaléka preferálná online vásárlásai során, míg a netes áruházaknak csak 33%-a biztosítja ezt. Arra a kutatói kérdésre, hogy mit várnak a jövőtől, a webáruházak is első helyre helyezték azt, hogy az online megrendelések kifizetése egyre inkább elektronikusan fog történni, a mobil fizetésekkel kapcsolatos várakozást is sokan beikszelték, s ezzel párhuzamosan a túlnyomó többség a készpénz és az utánvét erőteljes visszaszorulását jósolja.

Ma már az internetes kereskedelem a legváltozatosabb eszközökön zajlik, hiszen nem csupán számítógépen vásárolunk, egyre többször mobilokon adjuk le a megrendelésünket. 2016 közepére – ugyancsak az eNET szerint – a vásárlásoknak több, mint harmada már Magyarországon is mobilon vagy táblagépeken történt, és a friss adatok azt mutatják, hogy a mobil eszközök előretörése megállíthatatlan.