A szegényebb gyermekeknek nehezebb az iskola

A rosszabb anyagi körülmények között élő gyermekek gyengébben teljesítenek az általános iskola felső tagozatán és a középiskolában, mint jómódúbb társaik – állapította meg egy friss brit tanulmány.

Mindez azért különösen érdekes, mert a Társadalmi Mobilitásért Bizottság (Social Mobility Commission) által jegyzett dokumentumban ezzel párhuzamosan az is szerepel, hogy mindez abban az esetben is igaz, ha ugyanaz a gyermek az általános iskola alsó tagozatában még jobb tanuló volt, azaz a társadalmi olló az évek múlásával egyre észrevehetőbben nyílik ki.

A felmérés alapjául az iskolai ingyenes étkeztetés szolgált, magyarán abból indultak ki, hogy akik jogosultak rá, azok rosszabb anyagi körülmények között élnek. Így osztották két csoportra a gyerekeket és mérték a nagyjából talán leginkább a magyar érettségihez hasonlítható GCSE-n, illetve az első négy osztály elvégzése után letett tesztek eredményeit.

Anélkül, hogy belemennénk a részletekbe, az ingyenes étkezésre jogosultak eredményei mintegy harmadával, negyedével voltak gyengébbek, mint a többieké. A szakemberek szerint ennek az az oka, hogy a szegényebb családokból származó gyermekeket szakmailag gyengébb tanárok tanították, és az elvárások is alacsonyabbak voltak velük szemben.

Nem csak az anyagi helyzet miatt ilyen az eredmény

Mindehhez az otthoni körülmények is nagyban hozzájárultak, az anyagilag nehezebb helyzetben lévő családokban kevesebbet foglalkoztak a házi feladattal, kevesebb könyvhöz, és számítógéphez fértek hozzá, valamint a szülők is jóval kevesebbet segítettek.

A bizottság éppen ezért azt javasolta a brit kormánynak, hogy több forrást biztosítson az iskoláknak, különösen azoknak, ahová hátrányos helyzetű gyermekek járnak.

Emellett fontosnak tartották, hogy éppen a legrosszabb helyzetben lévő iskolákba próbáljanak minél jobb tanárokat felvenni (amihez nyilván magasabb fizetés kell), valamint úgy vélték, hogy általában véve is emelni kell az iskolákkal szembeni elvárásokat.

Hihetetlen eredmények

A bizottság elnöke „sokkolónak” nevezte az eredményeket, hangsúlyozva, hogy ezek szerint az alsó tagozatokban elért haladást a felsőbb években teljesen sikerül semmissé tenni.

„Ez nem csak a kormány feladata. Ha szeretnénk segíteni a társadalmi mobilitást, az iskoláknak muszáj áthidalni a szegényebb és a jómódúbb gyermekek közti különbségeket” – jegyezte meg a BBC-ben Alan Milburn.

“Van még tennivaló”

Az Oktatási Minisztérium szóvivője azt mondta, azon vannak, hogy mindenki egyenlő esélyekkel induljon, ugyanakkor elismerte, hogy van még tennivaló. A különböző programokra elkülönített több tízmillió fonton felül 2,5 milliárd fontot költenek az iskolarendszeren belüli egyenlőtlenségek felszámolására.