Már óvodás korban ismertetni kell a fogyatékosság fogalmát

Különleges, új programot indítanak a fővárosban, hogy a gyerekek iskolai tanórákon ismerjék meg a fogyatékkal élő emberek mindennapjait, ezzel is csökkentve az előítéleteket és segítve az érintettek társadalmi integrációját. A programot az óvodákra is kiterjesztik, hogy a kicsik már ott találkozzanak sérült társaink sorsával. Hogyan lehet még jobban erősíteni az integrációt, és miként működik a szemléletformálás már az óvodában - a Kossuth Rádió Napközben című műsorában beszélgetnek a témában.

A több programra épülő rendszer már az óvodában kezdődik, ahol rendszeresen megtartják a Jobb velünk a világ című rendezvényt a fogyatékos emberek világnapja alkalmából. A 10 civil szervezet segítségével megvalósuló szemléletformáló nap célja, hogy a diákok a játékos feladatok elvégzése során személyes tapasztalatokat gyűjthessenek, a közös élményeken keresztül pedig megismerjék a fogyatékkal élő emberek mindennapos kihívásait, és a speciális élethelyzetükből adódó nehézségeket. A beilleszkedés ugyanis minden családnak nehézséget jelent – hangzott el a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában.

gyerekek_nagy

A hat éve rendszeresen megtartott újbudai programmal eddig közel 1800 gyermeket, pedagógusaikat és szüleiket érték el. De az iskolában, az osztályfőnöki órákon rendszeresített szemléletformálással, vagy az egyetemeken előadásokkal – a társadalmi felelősségvállalás jegyében -, a munkaadók és a civil szervezetek közötti kapcsolatteremtéssel segítik ösztönző és koordináló tevékenységet. A lakosság felé pedig rendezvényekkel, valamint a programok kommunikációjával is sikerül rugalmasabb világképet kialakítani a fogyatékkal élőkről.

Hogyan zajlik a felkészülés?

Kovács Éva, a Kézenfogva Alapítvány szakmai vezetője elmondta, hogy szeretné, ha minél több helyre, így a vidékekre is eljutna a program. A XI. kerülettel kötött együttműködés keretében a már hat éve működő programban óvodapedagógusokat készítenek fel arra, hogy egy hétig a fogyatékosságról beszélgessenek a csoportjukba járó ovisokkal. Úgy kell felépíteniük a teljes hetet, hogy a lehető legszínesebben tudják bemutatni a fogyatékosság témáját a kisebbeknek.

Az óvodapedagógusokat egy négy napos képzés keretében készítik fel. Találkoznak fogyatékos emberekkel, hogy személyesen is megismerjék a fogyatékosság jellemzőit, ugyanis sokan először találkoznak ilyen emberrel. Fontos, hogy fejlődjön az óvodapedagógus szemlélete és személyisége is egyaránt.

Iskolákban is elindul a program

Molnár László, Újbuda alpolgármestere arról beszélt, hogy az idei évtől iskolákban is elindul a fogyatékosság témájával foglalkozó program. Jelenleg már fut egy, a fogyatékosság világnapjához köthető, melynek keretében a gyerekeket külső helyszínre viszik ki, ahol személyesen is találkozhatnak ilyen emberekkel. Ez azt a célt szolgálja, hogy minél jobban megismerjék ezeket az életkörülményeket.

Harza Márk mesemondó a fogyatékossággal élő emberek tehetségkutatója elődöntőjén az angyalföldi József Attila Művelődési Központban 2014. október 7-én. A rendezvény döntőjét decemberben, a fogyatékkal élők világnapján rendezik. MTI Fotó: Kallos Bea

Harza Márk mesemondó a fogyatékossággal élő emberek tehetségkutatója elődöntőjén az angyalföldi József Attila Művelődési Központban 2014. október 7-én. A rendezvény döntőjét decemberben, a fogyatékkal élők világnapján rendezik.
MTI Fotó: Kallos Bea

Molnár László kiemelte, hogy ma már a XI. kerület minden óvodájának pedagógiai programjába beépült ez a foglalkozás, mint fontos pedagógiai cél. Az alpolgármester hozzátette, hogy a szülőknek is tartanak fórumokat, előadásokat és olyan lehetőségeket, hogy átbeszélhessék az integrációval kapcsolatos kérdéseket. Hangsúlyozta, hogy az elmúlt hat évben bebizonyosodott, hogy a szülőknek is meg kell adni a szükséges segítséget, hogy könnyen fel tudják dolgozni az integrációt.

Mindannyian mások vagyunk

Kovács Éva szerint is nagyon sok múlik egy szülő hozzáállásán, hiszen sokszor a félelmet maguk a szülők ültetik át a gyerekek fejébe. Mindannyian mások vagyunk – ezt kell megértetni a gyerekekkel. Hozzátette, hogy nem csak a világnap alkalmából, hanem minden nap kellene beszélgetni a fogyatékosságról, hiszen életünk során számtalan ilyen esettel találkozunk és fontos, hogy ne a sajnálat, hanem a segítség legyen szem előtt.

Kovácsné Gémesi Annamária, óvodapedagógus arról számolt be, hogy mindenképpen a gyakorlat és az élmény az, ami a legjobban közvetít a gyereknek. Beszámolt arról, hogy az észak-kelenföldi óvodában nehéz volt elmagyarázni a gyerekeknek a másság fogalmát, mert minden gyermeknek saját egyénisége van, amit igyekeztek tiszteletben tartani.

Minden gyermek más tulajdonságokkal rendelkezik, így más az a szövegkörnyezet, amit igényel. Azt kell figyelembe venni, hogy a későbbiekben teljesen természetesen el tudják fogadni az adott élethelyzetet, és ne okozzon problémát a beilleszkedés – mondta el az óvodapedagógus.