Sok jel utal arra, hogy robbanás történt a 2010-es szmolenszki légi katasztrófa során, a gép még a levegőben esett szét darabokra - közölték a lengyel kormánygép egykori tragédiájának körülményeit vizsgáló, a lengyel nemzetvédelmi tárca mellett működő bizottság hétfői varsói sajtóértekezletén.
A tájékoztatón egy dokumentumfilmet vetítettek, amelyben összefoglalták a tavaly február óta működő vizsgálóbizottság által megállapított tényeket. A bizottság bejelentette: munkáját továbbra is folytatja a tragédia okainak végleges tisztázásáig. A katasztrófa folyamatát animációk révén szemléltették. A dokumentumfilm narrátora úgy értékelte: az orosz légiirányítók tudatosan hibásan tájékoztatták a lengyel pilótákat a gép elhelyezéséről, nem közölték velük, hogy a gép letért útvonaláról.
A fedélzeti műszerek olvasatai, a katasztrófa helyszínén végzett terepszemle, valamint az utólagos tudományos kísérletek alapján készített animációk szemléltették: a repülés utolsó másodperceiben a repülőgép műszerei több műszaki hibát jeleztek, és a gép még a levegőben esett szét darabokra.
A szerencsétlenül járt repülőgép roncsdarabja a légi jármű egyik futóművével 2010. április 11-én, miután az előző napon leszállás közben lezuhant a Lech Kaczynski lengyel elnököt szállító repülőgép a szmolenszki repülőtér közelében. A Tu-154-es fedélzetén az államfővel és a feleségével együtt 96 ember tartózkodott, senki sem élte túl közülük a katasztrófát. (MTI/EPA/SERGEI CHIRIKOV)
Anélkül, hogy akadályba ütközött volna, levált többek között a bal szárny egy része, ami azonban nem akadályozhatta volna a gépet abban, hogy tovább repüljön – értékelte a bizottság. Több érvet mutattak fel arra vonatkozóan, hogy a pilóták közvetlenül a katasztrófa előtt nem próbáltak leszállni, hanem észlelve a közeledő veszélyt, még a biztonságos magasságban fel akarták emelni a gépet, amely azonban ismeretlen okokból irányíthatatlanná vált.
A roncsdarabok elhelyezkedése a földön, a holttestek sajátos sérülései “arra késztették a bizottságot, hogy teljesen valósnak tekintse a robbanás lehetőségét”. A bizottság által végzett kísérletek eredményei szerint a robbanás “legvalószínűbb kiváltója egy termobarikus töltet volt, amely erős lökéshullámot eredményezett” – hangzott el a filmben.
A bizottság szerint a robbanás a lezuhanás előtt a pilótafülkében, a gép szárnyán, valamint a törzs és a szárny kapcsolódási pontjain történt. A robbanásra az is utalhat, hogy eddig négy olyan holttestet azonosítottak, amely nem a baleset okozta tüzek közelében feküdt, mégis súlyos égési sérüléseket fedeztek fel rajtuk.
Antoni Macierewicz lengyel nemzetvédelmi miniszter a sajtókonferencia elején elmondta: a légi katasztrófát ennek bekövetkezése után vizsgáló intézmények nem teljesítették kötelességüket.
A Lengyelországot 2015 novembere óta kormányzó, nemzeti konzervatív Jog és Igazságosság párt úgy látja, hogy az eddigi lengyel- és oroszországi vizsgálatok alapvető tényeket és információkat hallgattak el, amelyek lényegesen módosítják az események megítélését.
A hét évvel ezelőtt, 2010. április 10-én a nyugat-oroszországi Szmolenszknél bekövetkezett, a lengyel kormánygép fedélzetén utazó 96, többségében magas rangú személyiség – köztük Lech Kaczynski lengyel elnök – halálával járó katasztrófa okait illetően az orosz és a lengyel vizsgáló hatóságok eddig eltérő részeredményekre jutottak. Oroszország a lengyel kormánygép pilótáira hárította a teljes felelősséget.