45 milliós bírságot kapott az Aegon

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) összesen 45 millió forint bírságot szabott ki az Aegon Biztosítóra a nem megfelelő eljárások, a biztosítási szerződések hiányos tartalmi elemei, illetve az ügyfél-tájékoztatásra és panaszkezelésre vonatkozó jogsértések miatt. Az Aegon Magyarország tudomásul vette a döntést.

A jegybank hétfői tájékoztatása szerint súlyos jogsértésként értékelték, hogy a biztosító a lakásbiztosítási terméke esetében nem egyértelműen határozta meg szerződési feltételeiben az értékkövetésre és a biztosítási díj egyoldalú emelésére vonatkozó rendelkezéseket. Az értékkövetés, illetve a díjemelés során egyáltalán nem tájékoztatták az ügyfeleket az értékkövetéssel kapcsolatban őket megillető jogokról, valamint a díjemelés során a fogyasztói döntés meghozatala szempontjából jelentős információt nem teljes pontossággal közölték.

Az AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt. műemlék székházának Kálvin téri és Ráday utcai homlokzata esti kivilágításban, a főváros V. és IX. kerületének határán (Fotó: Róka László)

Az AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt. műemlék székházának Kálvin téri és Ráday utcai homlokzata esti kivilágításban, a főváros V. és IX. kerületének határán (Fotó: Róka László)

A vizsgálatkor feltárt hiányosságok ellenére a biztosító alapvetően jogszabályszerűen működik – hangsúlyozta közleményében az MNB. A jegybanki vizsgálat problémát talált egyebek mellett a biztosító vállalatirányítási, ügymenet-kiszervezési és számviteli gyakorlatában, valamint az egyes felügyeleti adatszolgáltatások alátámasztottságában is. Az Aegon kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb), életbiztosítási és lakásbiztosítási termékeit érintő nyilvántartási, adatszolgáltatási, adatfeldolgozási, valamint ellenőrzési rendszerei sem feleltek meg mindenben a jogszabályi előírásoknak.

A társaság többször megszegte az ügyfél-tájékoztatásra és panaszkezelésre vonatkozó jogszabályi előírásokat. Többször késve, illetve nem a megfelelő időszakra adta meg ügyfeleinek az életbiztosítási szerződések megszűnéséhez kapcsolódó, és a jogszabály szerint rendszeresen, évente teljesítendő tájékoztatásokat. A kgfb-szerződéseknél jelentős arányban mulasztotta el vagy teljesítette határidőn túl tájékoztatási kötelezettségét például a bonus-malus besoroláshoz szükséges adatok megállapításánál, a díjhátralékos ügyfelek felszólításánál, a szerződés díjnemfizetéssel történő megszűnésénél és a kártérítési igények intézésénél.

Matolcsy György, a Magyar Nemzeti Bank elnöke azonnali kérdésre válaszol az Országgyűlés plenáris ülésén 2017. március 13-án. MTI Fotó: Máthé Zoltán

Matolcsy György, a Magyar Nemzeti Bank elnöke azonnali kérdésre válaszol az Országgyűlés plenáris ülésén 2017. március 13-án.
MTI Fotó: Máthé Zoltán

A jogsértések miatt az MNB 30 millió forint felügyeleti és 15 milliós fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a biztosítóra, és kötelezte a jogszabályoknak megfelelő működésre. A jegybank különösen a társaság piaci súlyából fakadó piaci- és ügyfélkockázatok, a jogsértések számossága, illetve rendszerszintű, többször ismétlődő jellege alapján állapította meg a bírság összegét – közölték.

A biztosítónak május 31-ig kell írásban tájékoztatni az MNB-t a jogsértések megszüntetésére vonatkozó intézkedéseiről. Az Aegon Magyarország az MTI megkeresésére közölte: tudomásul vette a döntést, tanulmányozza a határozatot, és a mindenkor hatályos törvények és jogszabályok betartásával jár el.