Hazai e-sport gamerek: akad, akinek pénzt is hoz

Az e-sport játékokkal játszó magyar fiatalok hétköznap átlagosan 3, hétvégén pedig 5 órát töltenek e-sporttal.

Negyvennégy százalékuk játszik vagy tervez versenyszerűen játszani, a legnépszerűbb pedig a Counter-Strike: Global Offensive – derült ki az Egymillióan a Magyar Esportért, az Esport1.hu és az eNET kutatóközpont kutatásából.

Kép a Counter-Strike: Global Offensive játékból

Kép a Counter-Strike: Global Offensive játékból

Férfias játék

Az e-sport hazai bázisa még viszonylag kicsi: ha az e-sport játékokat játszókat, a versenyzőket, e-sport nézőket és az „offline” versenyekre járókat e tábor részének tekintjük, akkor a számukat mintegy 200 ezer főre tehetjük.

Míg a tágan értelmezett videojátékot (digitális eszközökön való játék) játszók között csak kicsivel több a férfi, mint a nő (52-48% a férfiak javára), addig az e-sport játékosok táborában ez a szám közel 95% a férfiak javára.

A professzionális videojáték elsősorban a fiatalokat szippantja be: ötből négyen 25 év alattiak, az e-sport gamerek harmada pedig 18 év alatti. Az elmúlt egy évben a játékkal töltött idő nem mutat jelentős változást: hétköznap átlagosan 3, hétvégén 5 órát játszanak az e-sport játékok szerelmesei.

A professzionálisan űzött videojáték elsődleges platformja továbbra is a PC; a laptopon való játék csak az e-sport gamerek negyedére jellemző, míg mindössze 10% alatti azok aránya, akik konzolon játszanak e-sport játékokat.

Egyre nagyobb teret hódítanak azonban a mobil e-sport játékok, a válaszadók 12%-a játszik ezen a platformon.

A három legnépszerűbb e-sport játék nem változott az elmúlt évben, továbbra is a Counter-Strike: Global Offensive, a League of Legends és a Hearthstone állnak az élen.

A professzionális versenyzők világa

A kutatásban részt vevő e-sport gamerek 16%-a játszik versenyszerűen és további 28% jelezte, hogy tervez a jövőben versenyezni. A versenyszerűen játszó e-sportolók leginkább a versenyszellem és a fejlődési lehetőség miatt játszanak, de hosszú távon pénzkereseti lehetőségnek is tartják az iparágat.

Jelenleg csupán 150-200 olyan főről beszélhetünk, akik pénzt keresnek az e-sporttal, de ez a szám évről-évre nő. De nem csak profiként rejlik lehetőség a játékokban: tízből négyen jelezték, hogy fizetnének azért, hogy valaki foglalkozzon velük annak érdekében, hogy fejlődjenek az általuk játszott játékban.

Nem csak játszanak, nézik is

A kutatásból kiderült, hogy az e-sport játékokkal játszók rendszeres tartalomfogyasztók is: a kitöltők 90%-a néz e-sport versenyekről közvetítéseket, de több mint 70%-uk követ rendszeresen egy-egy streamert vagy profi játékost, valamint ugyanilyen arányban néznek összefoglaló videókat is.

Minden második e-sport rajongó néz valamilyen gameplay vagy oktató jellegű videót.

Fejlődés előtt a hazai piac

Az e-sport játékokat játszók csoportja komoly piaci potenciált is mutat: az eNET korábbi videojátékos kutatásában becsült 15 milliárd forintos, videojátékhoz kapcsolódó költés egyharmadát ők generálják.

Perifériákat, videojátékokat, videojátékon belüli virtuális tárgyakat és e-sport merchandise termékeket vásárolnak leginkább.