Az egyetemi gólyákat biztatja az oktatási kormányzat

A kabinet azt szeretné, hogy a hallgatók minél korábban kezdjék el kutatómunkájukat. Ez a magyar versenyképessége növelésének a kulcsa – mondta Schanda Tamás európai uniós fejlesztéspolitikáért felelős államtitkár.

Sikeres volt a felsőoktatási hallgatók szakkollégiumi támogatását, tudományos műhelyeik fejlesztését segítő pályázat. A komoly érdeklődést mutatja, hogy összesen közel 11 milliárd forint állt rendelkezésre, amit a felsőoktatási intézmények 3,6 milliárddal „túlpályáztak” – mondta az M1-en Schanda Tamás európai uniós fejlesztéspolitikáért felelős államtitkár.

Az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) tisztségviselője szerint a következő egy hónap munkája a beérkezett pályázatok elbírálása, rangsorolása. Mint mondta, abban bízik, hogy már áprilisban eredményt tudnak hirdetni, és az intézmények felkészülten kezdhetik a következő tanévet.

A pályázat kapcsán Schanda Tamás hangsúlyozta, a kormányzat fontosnak tartja, hogy a hallgatók minél korábban, akár már gólyaként, vagyis elsőévesként elkezdjék a tudományos munkájukat, mert ez a kulcsa kutatói utánpótlásnak, amelyen keresztül növelhető Magyarország versenyképessége, innovációs potenciálja.

A felsőoktatás fejlesztését további, 29 milliárd forintos keret is segíti. Ez a támogatás az oktatási-kutatási infrastruktúra erősítését szolgálja, elsősorban az eszközök – laborok, tanműhelyek – fejlesztését. Ahhoz ugyanis, hogy a magyar felsőoktatási intézmények még versenyképesebbé váljanak, még inkább ki tudják szolgálni a hazai igényeket, és megteremteni a hazai kutatóbázis utánpótlását, modern, jól felszerelt laborokra van szükség.

Hozzátette, épületfejlesztésekről is szó lehet, hiszen vannak olyan intézmények, ahol további hallgatói terek kellenek, amik valóban hozzájárulnak ahhoz, hogy minőségi oktatás folyhasson.

Schanda Tamás szerint hangsúlyozni kell a családbarát felsőoktatás megteremtését is. Az említett konstrukció keretében az intézmények csak úgy nyújthatnak be pályázatot, ha figyelembe veszik a családbarát gondolkodást, a női hallgatók vagy oktatók részéről megjelenő igényeket, így lesznek például pelenkázó szobák és gyermekmegőrzők. Ezzel is segíteni szeretnék a nők részvételét a tudományos életben, a női kutatók szerepének erősítését – tette hozzá az államtitkár.