Kaposvári diákok programját futtatják az űrállomáson

A Kaposvári Táncsics Mihály Gimnázium három diákja fejlesztette kódot futtat majd le Thomas Pesquet űrhajós a Nemzetközi Űrállomás Columbus moduljában. 2013 óta nem volt magyar fejlesztésű kísérlet a komplexumon.

A feladat az volt, hogy az Európai Űrügynökség (ESA) feljuttatta Astro Pi számítógépekre írjanak programot. A pályázatra 16 éven aluliak jelentkezhettek. Vámosi László, a három diák mentora a hirado.hu-nak elmondta, 180 kódból választották ki a „nyerteseket”, nem tudnak róla, hogy más magyar induló is lett volna.

Az ESA neki megküldött levelében kifejtette, hogy a pályázatok kiértékelésekor többek között számításba vették a tudományos értéket, az innovációt, a misszió megvalósíthatóságát az ISS környezetében, a kód minőségét és olvashatóságát.

Balról Vámosi Flórián, Vámosi Miksa és Pósa Péter. (Fotó: Táncsics Mihály Gimnázium, Kaposvár)

Balról Vámosi Flórián, Vámosi Miksa és Pósa Péter. (Fotó: Táncsics Mihály Gimnázium, Kaposvár)

A három gimnazistának, Vámosi Flóriánnak és Pósa Péternek, valamint Flórián testvérének Vámosi Miksának (UltimaSpace-csapat) háromfordulós versenyen kellett megmérettetniük magukat. A fiatal kutatók a Föld mágneses terét vizsgálják és elemzik kódjukkal.

Vámosi László szavai szerint ez egyfajta adatgyűjtő kód, amelyet Thomas Pesquet futtat majd le a Columbus modul, „Ed” nevű Astro Pi számítógépén. A begyűjtött adatokat májusban kapják meg, és utána tudják kielemezni. Hozzátette, magában a kódban is van elemző szoftver.

A versenynek voltak kötelező elemei: a program révén a számítógépnek észlelnie kell, hogyha űrhajós van a modulban, melyet a hőmérséklet- és légnyomásszenzor adatainak alapján tettek meg. A diákoknak a Python programozási nyelvet kellett használniuk, sőt feladat volt az is, hogy a modulban az adott készüléken található Sense Hat (ledmátrix) világítson és információkkal lássa el az űrhajóst.

A fejlesztő diákok és mentoruk, Vámosi László. (Fotó: Táncsics Mihály Gimnázium, Kaposvár)

A fejlesztő diákok és mentoruk, Vámosi László. (Fotó: Táncsics Mihály Gimnázium, Kaposvár)

A csapat statikus hőmérsékletadatot használt az űrhajósok jelenlétének érzékeléséhez, amit alapvetően az ESA nem javasolt. Mivel azonban egy kód csupán három óráig futhat, kénytelenek voltak a meglévő adatokkal beállítani egy szintet, ehhez két hétig folyamatosan gyűjtött adatokat elemeztek ki.

A Föld mágneses terének elemzésénél háromirányú magnetométert, illetve az űrállomás pályaadatait használták fel. A program ezek alapján megmutatja, hogy egy adott földrajzi koordináta felett mekkora a Föld mágneses vonzása – magyarázta Vámosi László.

Hozzátette, a diákoknak van egy új hipotézise is, amely szerint a Föld mágneses tere nem a Dél-atlanti-anomália területén a leggyengébb, hanem Indonézia és Malajzia felett, ahol több repülőgép is eltűnt.

Annak a készüléknek doboza, amivel a kódokat a fejlesztők is kipróbálhatták. (Fotó: Táncsics Mihály Gimnázium, Kaposvár)

Annak a készüléknek doboza, amivel a kódokat a fejlesztők is kipróbálhatták. (Fotó: Táncsics Mihály Gimnázium, Kaposvár)

A szakember elmondta, Vámosi Flórián és Pósa Péter indult a Neumann-versenyen is, annak végeredményét még nem tudják, hiszen döntés 20-án születik. Tavaly az Ifjúsági Tudományos és Innovációs versenyen kiemelt dicsérettel zártak, emellett mindketten a Nemzet Fiatal Tehetségei ösztöndíjpályázat nyertesei.

Miksa informatika tagozatosként a programok logikai tervezésében segített, bent van az Ifjúsági Innovációs Verseny döntőjében is egy miniszámítógépes vállalati szerverek helyettesítéséről szóló projekttel.

Vámosi Flórián asztrofizikusnak készül, míg Pósa Pétert a műszaki pálya érdekli, Vámosi Miksa pedig programozó lenne leginkább. Mentoruk kiemelte, Flóriánt és Pétert alapvetően a komplex, interdiszciplináris tudományok vonzzák, és informatikai innovációkban gondolkodnak leginkább.

Diáklaborok a természettudomány népszerűsítéséért

A diákok kutatásainak otthont adó természettudományos labor tagja lett a Diáklabor Szövetségnek is, amely alelnökének választotta Vámosi Lászlót, a diákok mentorát és a laboratórium vezetőjét is. A megalakulásra március 7-én került sor a Kispesti Deák Ferenc Gimnáziumban.

A cél, hogy a már meglévő középiskolai laboratóriumokat hálózatba fűzzék, amelyek így egymást segítve sokkal hatékonyabban tudnak eljárni a természettudományok népszerűsítése, a környezettudatos szemléletformálás, a pályaorientáció és a tudományos gondolkodás terjesztése, illetve a tehetséggondozás terén.

A szövetség támogatja a diáklaborok munkáját, többek között információkkal, tudásmegosztó hálózat kialakításával, hazai és nemzetközi kapcsolatokkal, emellett képviseli ügyüket a döntéshozók felé is.