Négy új géppel védi a határt a honvédség

Kiképzésre, felderítésre, a határőrizeti munkát segítő megfigyelésre, szükség esetén árvízi helyzet felmérésére is bevethetők lesznek a Magyar Honvédség új, rövidesen hadrendbe álló ZLIN típusú repülőgépei. Orosz Zoltán altábornagy, a Honvéd Vezérkar helyettes főnöke az MTI-nek adott interjújában elmondta: első körben négy kiképző, felderítő repülőt vásárolt a honvédség, amelyek megérkezésével kivonják a hadrendből a JAK-52-es repülőgépeket.

Az altábornagy elmondta: a Simicskó István honvédelmi miniszter által Zrínyi 2026 néven meghirdetett honvédelmi és haderőfejlesztési program egyik első kézzel fogható eredményeként március végéig megérkezik a Magyar Honvédség 86. Szolnok Helikopter Bázisra a honvédség négy új repülőgépe. A 2016-os nyílt közbeszerzési eljáráson a legkedvezőbb ajánlatot a cseh ZLIN Aircraft nyújtotta be. A nettó 363 millió forintos beszerzés a gépeken felül tartalmazza a pótalkatrészeket, tartozékokat, az állomány át- és kiképzését is. A hajózó és a műszaki állomány Csehországban már megkapta a szükséges átképzést, sikeres vizsgát tett. Januárban Szolnokra megérkezett az a kiképzőrepülő is, amely az állomány felkészülését segíti.

A Magyar Honvédség eddig JAK-52-es típusú kiképzőgépeket használt. Ezek az ’50-es, ’60-as évek technológiai színvonalát képviselik, elavultak, nagyjavításuk meglehetősen költséges lenne. Mindenképpen váltani kellett, és költséghatékonyabb megoldás volt új gépek beszerzése – mondta az altábornagy. A két ZLIN Z-242L típusú kiképző és a két ZLIN Z-143LSi típusú felderítő és futár repülőgép már korszerű, digitális műszerekkel felszerelt – fűzte hozzá.

Fotó: MTI/EPA/Stephanie Lecocq

Az új gépek honvédségi lajstromba kerülnek, elsősorban katonai feladatokat látnak majd el. A kétszemélyes típust elsősorban kiképzési – ideértve a műrepülőképzést és a kötelékrepülési gyakorlatokat is – célokra használják majd. A négyüléses gépeket is alkalmazzák majd kiképzési célra, emellett futár- és felderítő feladatokra is bevethetők lesznek. Utóbbi kapcsán Orosz Zoltán elmondta, hogy a négyüléses gépeken különböző felderítő eszközök is telepíthetők. E gépek műszerezettsége olyan, hogy nemzetközi légi forgalomban is részt tudnak venni, hatótávolságuk 800 kilométer.

A Magyar Honvédségnek még nyolc JAK-52-es típusú repülőgépe van, hadrendből való kivonásuk már megkezdődött. Ezeket a honvédség értékesíteni kívánja, s – a törvénynek megfelelően – az ebből befolyó összeg a honvédségi költségvetésé lesz, azon belül is eszközbeszerzésre, -fejlesztésre kell majd fordítani.

Orosz Zoltán kiemelte, a Zrínyi 2026 elnevezésű, tíz évre szóló tervben is szerepel a Magyar Honvédség szállítórepülőgép-, illetve helikopterképességének modernizációja, hasonlóan a katonák egyéni felszereléséhez, amelybe a ruházattól a fegyverzetig minden beletartozik. Megjegyezte: a honvédelmi költségvetésre évről évre többet fordít a kormány.

A Magyar Honvédségben a repülő- és helikopterpilóta-utánpótlásról is gondoskodni kell. A honvédségi pilótákat eddig a kanadai NFTC-program keretében képezték ki, az erről szóló szerződések viszont rövidesen lejárnak – mondta az altábornagy. A képzés költségeit is figyelembe véve úgy döntöttek, hogy a jövő évtől a Nemzeti Közszolgálati Egyetem keretein belül biztosítják az állami – katonai és rendőr – repülőgép-pilóták képzését.

Emellett a helikopterpilóták utánpótlására a honvédség már most februárban tanfolyamrendszerű képzést indított. A honvédség soraiból jelentkező hallgatók számára az elméleti felkészítést a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Karának repülés-elméleti alapképzése jelenti, majd a szolnoki helikopterbázison folytatják a gyakorlati felkészülést először a Zlin-242 L típusú, könnyű oktató gyakorló repülőgépen, amelyet a Mi-8/17 típusátképzés követ – fejtette ki az altábornagy.