Tilos a kisbusz Szerbiában

Mától lép hatályba Szerbiában az új közlekedésbiztonsági törvény, amely kimondja, hogy tilos az utasszállítás a kombikkal és a kisbuszokkal. A balkáni országban több mint 40 ezer bejegyzett 7+1 vagy 8+1 üléses gépjármű van. Nagy többségük fuvarozással foglalkozik, mégpedig illegálisan, mert arra nincs mód, hogy utasszállításra bejegyezzék. Az új törvény hatalmas büntetéseket, sőt gépjárműelkobzást is kilátásba helyez, ha valaki megszegi a törvényt.

A szabadkai kisbuszosok tiltakozni indultak kedden a fővárosba, hogy rábírják a törvényhozót, változtassa meg az előírásokat.

Az ország rákényszerített bennünket mindeddig, hogy feketén dolgozzunk. Tehát nem tudjuk rátenni a járműveket a cégekre, ezért muszáj feketén dolgozni. Más választásunk nincsen. Azért szeretnénk tiltakozni, hogy legálisan dolgozzunk a saját országunkban – mondta Klinovszki Aranka.

A kormány célja felszámolni a szürkegazdaságot. A becslések szerint az államkassza azzal, hogy az érintettek nem fizetnek adót, évente 50 millió euróval rövidül meg. A fuvarozók azt mondják, legalizálnák a vállalkozásukat, de nem kapnak engedélyt a közlekedési minisztériumtól.

Én körülbelül kicsit több mint egy éve szállítok Németországba utasokat, hetente kétszer. Rengetegen csinálják ezt a munkát. Sajnos nem engedik meg, hogy ezt legálisan csináljuk és most be akarják vezetni, hogy ezeket a járműveket ne lehessen egyáltalán használni. Hogy mi lesz a sorsa ezeknek a kombiknak… Körülbelül olyan 40 ezer van bejegyezve Szerbiában. Hogy ezzel mit fogunk kezdeni, nem tudjuk. Szeretnénk, ha megengednék, hogy céget nyissunk erre az egészre. Én próbáltam, de esélytelen – nyilatkozta Polacsek Szanel.

Azért nem ad a közlekedési minisztérium engedélyt, mert azt mondják, a kombikkal és kisbuszokkal történő utasszállítás nem biztonságos, továbbá, ha valaki fuvarozással foglalkozik, ahhoz megállóhely és menetrend kellene. Ezek a járművek pedig háztól házig viszik az utasokat, nem csak Németországba, hanem Szerbián belül is.

Szabó Lászlónak csaknem negyven éve van bejegyzett vállalkozása. Ám a törvény szerint vasárnaptól ő sem fuvarozhat, noha rendesen adózik a tevékenysége után.

Nekem már 79 óta van firmám. Egyesek akarták regisztrálni, akartak fizetni, de nem engedték nekik. Egyszerűen nem lehet regisztrálni. Tehát az állam azt akarja, hogy minél több munkanélküli legyen, ezek szerint. Mit gondol hány ember van, aki így dolgozik, és ezután majd nem bír dolgozni? De az autót nem bírjuk eladni. Minek engedik az autót behozni? Az állam miért engedi be? A regisztráció 55 ezer dinár. Ez rengeteg pénz. S a végén nem bírunk dolgozni vele? Nem bírom eladni? Hát akkor vegye meg az állam tőlem, akkor félrehúzódok és nem dolgozok tovább. Úgyhogy ez szomorú helyzet nagyon – mondta a vállalkozó.

Kedden Belgrádban számukra kedvező eredmény nélkül tiltakoztak a fuvarozók. Mától életbe lép az új törvény, miszerint átszámítva mintegy 600 ezer és 2,5 millió forint közötti büntetés szabható ki a kisbuszokkal, kombikkal fuvarozókra.

A magyar kormány támogatásával Vajdaság 11 önkormányzata területén iskolabuszokkal szállítják az óvodásokat, az iskolásokat a magyar oktatási intézményekbe. Főleg autóbuszokkal történik az utaztatás vagy kevés diák esetén taxival. Verbászon 20 év kihagyás után 2015-ben újra beindították a magyar óvodai oktatást.

A kicsiket kisbusszal szállítják a környező településekről, meg a városból is az óvodába. 12 kis óvodást szállít a jármű naponta. A verbásziak tanácstalanok, azt mondják, ha nem lehet majd a kisbuszt igénybe venni, taxival fogják a gyerekeket utaztatni, de nem csak azzal növekednek a költségeik, hogy három autóra lesz szükségük, hanem azzal is, hogy eddig a kisbuszban egy nevelő felügyelte az utazókat, ezentúl pedig három kísérőre lesz szükség.