Digitális naplótól a virtuális fogadóóráig

A világháló ablakot nyit a tantermekre is. Az e-naplót bármikor megnézheti a szülő, a lecke már a közösségi oldalakon is elérhető, a tanár pedig e-mailt küld, ha valamit kér a szülőtől. Érdemes-e ezek után fogadóórákra, szülői értekezletekre járni?

Praktikusak és bizonyos dolgokra alkalmasak a közösségi oldalakon létrehozott csoportok, de nem helyettesíthetik a személyes találkozásokat – mondta Imre Anna, az Eszterházy Károly Egyetem tudományos főmunkatársa. A személyes találkozások tudják a kapcsolatokat bizonyos irányba mélyíteni, és a problémákat valóban kezelhetővé tenni – tette hozzá a Kossuth Rádió Napközben című műsorában.

Online vagy offline világ?

Az internet robbanás-szerű elterjedése, nem csupán egy technológia fejlődéséről szól, sikere a szociális fejlődésnek is köszönhető. Makai Gábor klinikai szakpszichológus szerint ez egy alternatív társas tér, ami lehetőségeket rejt magában. Felhívta a műsorban a figyelmet arra, hogy nem szabad szélsőségesen tekinteni ezekre a lehetőségekre. Nincs külön digitális és személyes világ – mondta. Soha nem fogja kiütni az internet a személyes kapcsolatok világát – tette hozzá.

A tanárok többsége azonban az információk gyors átadására használják az internetet. A „digitális iskolától” még sokan ódzkodnak, mivel a világháló oda is bepillantást engedhet, ami egyébként a szülők elől zárva lenne. Mint például egy osztályterem.

Fotó: Shutterstock

Fotó: Shutterstock

Osztályterem, mint virtuális tér

Az Eszterházy Károly Egyetem gyakorló iskolájában például egy kísérlet során, egy kamera került be az egyik osztályterembe lehetővé téve, hogy akár a szülő vagy az otthon maradt diák virtuálisan jelen lehessen. A kutatást, az elején sok támadás érte mind a szülők, mind pedig a pedagógusok részéről. Végül mégis sikertörténet lett: egy harmadikos kislány a kórházból tudta követni az órákat, ebben a formában kapcsolódhatott be a tanítási folyamatba.

Változnak a kommunikációs platformok és igények is. Manapság szinte folyamatosan az igény arra, hogy információkhoz jussunk. Szülőként tanácsot, információt kérhessünk gyermekünkről, annak tanulmányairól.

Kitágították a jelenlét fogalmát

Egyfajta digitális transzformációnak vagyunk tanúi, amelynek igen nagy hatása van az oktatásra is. A közösségi média platformjai és iskolai dolgokra való használata jól fejleszti a tudatos és kritikus médiahasználatot is.

Imre Anna szerint a nyitott iskoláké a jövő, de nem kizárólag a betekinthetőség értelmében. Fontossá vált a szülők iskolai részvétele, nem feltétlenül az ellenőrzési funkcióval, hanem sokkal inkább az iskolai életben és a gyermek tanulásában való jelenléttel.

Megöli-e a bizalmat az e-napló?

Egyre jobban terjed az e-napló is az országban. Talán pont ezt a folyamatot támogatja, hogy beköszöntött a papírnélküliség a mindennapjainkba. A felhő alapú technológiák használata egyfajta tér és idő függetlenséget és egy folyamatos nyomon követhetőséget hoztak magukkal.

Makai Gábor szerint korántsem az a kérdés, hogy az e-napló jó-e vagy rossz. Hanem sokkal inkább az, hogy mi a funkciója: mit ad és mit vesz el. Egy kényelmes, olcsó tömegkommunikációs eszköz – rengeteg előnnyel – mondta.