Minden hülyeséget összeszednek a zörejesek

Friss füvet szed munka előtt, lomtalanításokra jár, és mindenféle ócskaságot begyűjt – többek közt ez jellemzi az elhivatott zörejest. A filmek hangulatát meghatározó zörejszinkronért felelős szakembereknek annál könnyebb a munkája, minél több kacattal töltötték fel a spájzukat.

A foley /fúlí/ azaz a zörejes felel azért, hogy a filmekben hallható atmoszféra hangok, zörejek pontosan ugyanúgy szóljanak, mint a valódi életben – még akkor is, ha azokat utólag, stúdióban rögzítették.

Lakkcipőhöz lakkcipő, jégesőhöz borsó

A budapesti Saint Audio Stúdióban számos ismert film hang utómunkája készült, így például a Saul fia című Oscar-díjas filmé is. A stúdióvezető, Zányi Tamás elmondta, vannak hangok, amiket a filmben látszó eredeti zörejforrásokkal megegyező kellékekkel állítanak elő, a lakkcipő kopogásához a stúdióban is ilyen lábbelit használnak, és igaz ez a vizespoharak esetében is.

Előfordul azonban, hogy egyes zörejeket nem tudnak azzal a módszerrel előállítani, ahogy az a filmben megjelenik, ilyenkor más, kreatív megoldásokat kell választaniuk. Ha például a mozgókép alatt jégesőnek kell kopogni, akkor a stúdióban fagyasztott borsót pergetnek bádoglapokra. Teljesen mindegy, mi van a zörejezők kezében, a lényeg, hogy azzal imitálni tudják az eredeti hangot – mondta.

Érdeklődők az újra megnyílt 102 éves Apolló művészmozi megnyitóján Pécsen 2014. október 16-án.MTI Fotó: Sóki Tamás

Illusztráció – A pécsi Apolló művészmozi nézőtere MTI Fotó: Sóki Tamás

Játékboltban vagy lomtalanításon

A stúdióvezető arról is beszélt, a zörejkeltő kellékek beszerzésekor két eset lehetséges: adott filmekhez gyűjtik őket, vagy csak úgy, mert érdekesnek gondolják egy véletlenül kezükbe akadó tárgy hangját. Bármilyen „hülyeséget”, összeszednek, aminek van valamilyen egyéni hangja – tette hozzá.

A spontán gyűjtések egyik jellemző helyszínei a lomtalanítások, ahol jó eséllyel találni később felhasználható tárgyakat. Egy régi daráló például bármilyen nyikorgó hanghoz jó lehet, akár egy ajtó nyitásának szinkronizálásához – mondta a zörejes. Zányi Tamás megjegyezte, nagyon szeret egy ezüst csillámos karácsonyfadíszt, amit a stúdiójuk melletti játékkereskedésben vettek, és utánozni tudják vele a száraz fűben lépkedés hangját. Az a jó, ha sok minden van a spájzban, és akkor könnyebben találni valamit az adott feladathoz – összegezte a kellékgyűjtés lényegét.

Körmös kesztyű és kókuszpata

Hozzátette, néhány alapdarab, mindig van náluk, például kulcscsomó, mert szinte minden filmben van ajtónyitós jelenet, és rágyújtós is, ezért a zörejesek a gyufát sem nélkülözhetik. Klasszikus eszköznek számított a kókuszhéj is, amivel a lópaták kopogását állítják elő, ám ezt a Gyalog galopp című filmből ismert effektet ma már nem nagyon használják. Nem így a padlón szaladó kutyák vagy macskák karmainak hangjához használt körmös kesztyűt. Ez a darab eredetileg munkavédelmi viselet, amire a zörejes szakember műkörmöket ragasztott.

Fűszedés munka előtt

A kellékraktárban többféle beltéri, valamint természetes és utcai járófelületből is vannak minták. A négy fix felület az aszfalt, a beton, a nyikorgó parketta és a járólapos, csempés, valamint van három üreg, amelyeket igény szerint bármilyen talajfajtával – köves, sóderes, földes, füves, homokos – fel lehet tölteni. Az is előfordul, hogy nem régi, raktári darabokat használnak, hanem ha például épp erdei, mezei jelenet következik aznap, akkor reggel munkába menet a zörejes friss leveles ágakat vág, vagy füvet szed.

Zányi Tamás elmondta, egy átlagos magyar film zörejezése hat-kilenc napig tart, és ezután jöhet a vágás.