Szórjuk a pénzt prémium üzemanyagra?

Egy felmérés szerint az autósok 80 százalékának éppen olyan fontos az üzemanyag minősége, mint az ára. De van-e összefüggés valójában a kettő között? Hitek, tévhitek egyaránt közszájon forognak arról, hogy valóban gyorsabb és jobb műszaki állapotú lesz-e az autó, ha prémium üzemanyaggal tankolunk.

A Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint az év első hat hónapjában 36,9 százalékkal több prémium benzint és 42,7 százalékkal több prémium gázolajat értékesítettek Magyarországon, mint 2015 első félében.

Illusztráció. Fotó: MTI

Illusztráció. Fotó: MTI

Ha prémium üzemanyagot tankolunk, érezhetően megváltozhatnak az autó menettulajdonságai, de az ilyen – pl. a 95-ös oktánszámot meghaladó – benzineknél nem biztos, hogy az öregebb autók meghálálják a többletkiadást – hívta fel rá a figyelmet egy lapinterjúban Grád Ottó, a MÁSZ főtitkára.

Kinek éri meg?

A prémium benzin ugyan nem károsítja a régi motorokat, viszont a literenként akár 50 forinttal is drágább tankolás hatása jóval kevésbé érezhető, mint a modern járműveknél – tette hozzá.

Dr. Hancsók Jenő egyetemi tanár, a Pannon Egyetem Vegyészmérnöki és Folyamatmérnöki Intézet Mol Ásványolaj- és Széntechnológiai Intézeti Tanszékének vezetője a Kossuth Rádió Napközben című műsorában arra hívta fel a figyelmet, hogy ha egy üzemanyag nevében szerepel a „prémium” kitétel, az a minőséget is tükrözi.

Zách Dániel, a totalcar.hu újságíró-szerkesztője szerint a prémium benzin kicsit pszichológiai kérdés, de – tette hozzá – az autóipari technológiák változása miatt már olyan benzinmotoros autók is sűrűn járnak az útjainkon, amelyeknek a maximális névleges teljesítményét a 95-nél magasabb oktánszámú benzinnel nyerhetjük csak ki.

Az apró betűs rész

„Ártani biztosan nem árt a motornak, de csodát azért nem várnék attól, ha mondjuk a 95-ös benzinre tervezett autót 100-assal tankoljuk meg” – mondta a műsorban a szakértő, hozzátéve: a kúttársaságok a prémium üzemanyagaikkal kapcsolatban teljesítmény- és motorélettartam-növekedést és fogyasztáscsökkenést ígérnek, de a részletesebb tájékoztatóban – amit nem nagyon szoktunk elolvasni – azt is leírják, hogy ezeket a paramétereket modern, úgynevezett közvetlen benzinbefecskendezésű motorral, laboratóriumi körülmények között állapították meg.

Illusztráció. Fotó: MTI

Illusztráció. Fotó: MTI

A felsorolt paramétereket azonban a benzinen kívül még nagyon sok minden befolyásolja a valóságban egy utcán közlekedő autó esetében, például a használat módja, a motor kora és állapota, valamint a vezetési stílus is – hívta fel rá a figyelmet.

A felmérést a Momentor Research & Consulting készítette 18-65 éves autósok körében, 800 fős mintán, 2016 márciusában.

Fontos az ár, de a minőség is

A 74 magyarországi Lukoil-töltőállomást üzemeltető Normbenz Magyarország megbízásából készült korábbi felmérés szerint az üzemanyag minősége és ára egyaránt első helyen befolyásolja az autósokat, amikor arról döntenek, hol tankoljanak: 80 százalékuk azt a kúthálózatot választja, ahol a legjobb minőséget kapja a pénzéért.

A 95-ös az 95-ös

Grád Ottó a már idézett interjúban  ugyanakkor elmondta: a legtöbb nagyvállalat a saját maga által kiválasztott, az üzemanyag tulajdonságait javító adalékokkal ellátott termékeket forgalmaz. A finomítókból már az adott forgalmazó által megrendelt adalékokkal kevert termékeket fejtik át a tartálykocsikba.

Benzinekhez és gázolajokhoz is adnak hatásfokjavító, a motor működését kedvezőbbé tevő adalékokat, de olyan kis mennyiségben, hogy azzal a szabványos kategóriából nem léptetik ki az üzemanyagot. Tehát minimális különbségekkel, de a 95-ös 95-ös marad az egyes társaságok kútjain – tette hozzá.

Egyes cégek honlapjának tanúsága szerint a 95-ös benzin szintetikus adalékot, oxigéntartalmú elemeket és tisztítószereket, kopogásgátló anyagokat és antioxidánsokat is tartalmazhat.

Százhalombatta, Schwechat, Pozsony

Az üzemanyag-vásárlók zömének alapvetően az a fontos, hogy a 95-ös benzin valóban megfeleljen a szabványnak. Vagyis általában ebben a reményben és olyan kúthálózatoknál tankolnak, amelyek vélhetően nem „valahonnan” származó benzint, „valamilyen” tisztaságú tartályból szivattyúznak az autóba – mondta a Napközben adásában Zách Dániel.

Közismert, hogy a hazai piac 65-70 százalékát a Mol százhalombattai finomítójából kikerülő üzemanyagokkal látják el. A maradék egyharmadnak több mint a fele az OMV schwe­chati és a szintén Mol-érdekeltségű pozsonyi Slovnaft finomítóból érkezik.

Csak egy kis hányad kerül az országba cseh vagy lengyel finomítókból, esetleg Szlovéniából, tengeri kereskedelemből származó forrásokból. A társaságok alapvetően azokból az üzemekből rendelnek, amelyekben érdekeltségük van, így például Lukoil jórészt Romániából szerzi be az üzemanyagot – mondta Grád Ottó.