Rablás, kórház, kilométerek ezerben mérve - Göröngyös bicikliút vezetett Rióba

Borbély Miklós egy fogadalom miatt indult kerékpárral az idei olimpiára. Még évekkel ezelőtt megígérte ugyanis egykori tanítványának, Faldum Gábor triatlonistának, hogy ha a sportoló kijut a játékokra, akkor ő a helyszínen szurkol majd neki – az út szárazföldi részét pedig kerékpárral teszi meg. Olaszországig minden rendben is volt, utána azonban már nem volt zökkenőmentes a kaland.

Vasárnap értek véget a riói ötkarikás játékok. Még az olimpia kezdete előtt ugyanakkor több sportember is kerékpárra pattant, hogy részt vehessen a nyári sporteseményen. Egyikük Cseuz László, a péceli testnevelő tanár volt, aki Barcelona óta minden olimpiára bringával érkezett. Borbély Miklós viszont egy fogadalom miatt indult neki a nagy útnak.

Az olimpiai ötkarika a 2016-os riói nyári olimpia Olimpiai falujában, Rio de Janeiróban. (MTI/AP/Leo Correa)

Ugyanis még évekkel ezelőtt megígérte egykori tanítványának, Faldum Gábor triatlonistának hogy ha a sportoló kijut a játékokra, ő a helyszínen szurkol majd neki – az út szárazföldi részét pedig biciklivel teszi meg. Végül harmadmagával június 20-án indultak el Bajáról, a cél pedig Lisszabon volt.

– A hosszabb útvonalat terveztük be, hogy Európa szépségeit jobban meg tudjuk tapasztalni, és hogy ne az autóutakon kelljen tekernünk. Bajáról Horvátországon, Szlovénián, Ausztrián, Olaszországon, Franciaországon és Spanyolországon át jutottunk el Portugáliába, összesen 3300 kilométert megtéve. Naponta átlagosan 150 kilométert tekertünk le – emlékezett vissza Borbély Miklós a Kossuth Rádió Közelről című műsorában.

Reggelre nem volt meg a bicikli

Nem volt azonban zökkenőmentes a túra. Marseille után, Martigues-ben kirabolták őket. Egyikük biciklije mellett útlevelének, telefonjának és pénzének is nyoma veszett, mire reggel felébredtek. Az útlevélpótlást a franciaországi Európa-bajnokság miatt Marseille-be kihelyezett konzulátuson intézték el, majd folytatták útjukat Portugália felé.

– Az ilyen esetek mindig benne vannak egy olyan túrában, ahol nincsenek előre tervezett és leszervezett szállások. Ott aludtunk, ahol az este ért minket, és találtunk egy helyet. Próbáltunk a legköltséghatékonyabban utazni. Aludtunk így folyóparton, tengerparton, elhagyatott helyeken, de persze kempingben is – mesélte a kerékpáros.

Még nem volt vége

Barcelona előtt végül úgy döntöttünk, hogy Madrid alatt haladnak tovább. Lisszabonba június 19-én értek, ahol fogadta őket a nagykövet asszony. Gépük csak június 23-án indult Brazíliába, addig nem lett volna más dolguk, mint pihenni és várost nézni. Ám 16 éves társunk kórházba került, így lemondták a riói repülőjegyüket, és hazarepültek. De akkor még nem volt vége a túrának.

– Lisszabonból csak feltételesen engedték ki a fiatal útitársunkat, Budapesten pedig tovább ápolták. A volt tanítványaim segítségével nekem végül sikerült kijutnom Rióba, és végig tudtam szurkolni Faldum Gábor versenyét. Előtte még egy ölelésre össze tudtunk futni, végül a 20. helyen végzett. Korábban ilyen jó eredményt még nem ért el magyar sportoló triatlonban. Összesen hat napot töltöttem Rióban, nagyon jól éreztem magam, szép város. Semmi problémát nem tapasztaltam – idézte fel.

Borbély Miklósnak nem a riói volt az első kerékpáros olimpiája. 1992-ben Barcelonában, 1996-ban pedig Atlantában is ott volt. Hogy elbiciklizik-e egy darabon a következő, 2020-as tokiói olimpiára? Az majd 2018 körül derül ki. Bajai induló esetén erre nagyobb lesz az esély, mondta.