Olcsó és jó használt autó? Válassza az egyiket!

Garázsban tartott, megkímélt, kevés kilométerrel, nem dohányzó tulajdonostól – ezek azok a panelek, amelyek szinte minden használtautó-hirdetésből visszaköszönnek, és nem is érdemes feltétlenül komolyan venni. Ráadásul – a szakértő szerint – az sem baj, ha leadunk az igényekből, már ami a futott kilométerek számát illeti. Feltéve persze, hogy olcsó autót keresünk.

Olcsót és jót? Na ne…

Igazán jó autót olcsón ma már nem lehet vásárolni – jelentette ki a Kossuth Rádió Napközben című műsorában Mátészalka legnagyobb használtautó-kereskedésének munkatársa, Török Zsolt. Ennek ellenére tendencia, hogy van egy viszonylag széles vásárlói kör, amelyik kifejezetten az olcsó és rossz állapotú autókat keresi – mondta.

A képet némileg árnyalja, hogy Magos Tibor szakértő szerint a piac is konszolidálódott valamelyest, illetve azok az ügyfelek, akik eddig nem akartak a kereskedő bankjával részletfizetési szerződést kötni, egyre nagyobb érdeklődést mutatnak a hitelek irányában. Ezek ráadásul ma már jóval kedvezőbbek és a szerződések is kisebb kockázatúak a korábbiaknál – utalt a szakértő arra, hogy a tíz évre, svájci frankban kisautóra felvett hiteleket sokan máig nyögik.

Budapest, 1974. szeptember 26. Próbaúton a Polski Fiat 126-os kisautó a Lánchíd előtt, a Roosevelt téren. A KERMI (Kereskedelmi Minőségellenőrző Intézet) Gépjármű Osztályának munkatársai megkezdték az autó magyarországi vizsgálatát, a kereskedelmi forgalomba helyezés előtt. MTI Fotó: Jászai Csaba

Az importált használt gépjárművek 90 százaléka, a belföldi kereskedelemben értékesített autóknak pedig mintegy 50 százaléka manipulált – visszaállított – kilométerórával rendelkezik – mondta el minap az MTI-nek Gablini Gábor, a HENT vezetőségi tagja, a Magyar Autós Szakmai Szövetség elnöke. A látszatra kevesebbet futott járművet drágábban lehet eladni, így az eladónak extra haszna keletkezik, miközben a vevőt félrevezeti – fejtette ki. A visszatekert kilométeróra emellett a közlekedés biztonságát is veszélyezteti, mivel sok műszaki felülvizsgálat a futásteljesítményhez, a megtett kilométerekhez kötött a gépjárműveknél.

Az a bűvös százezer

Hogy olcsó és egyben jó autó nem létezik, de legalábbis ritka, azt megerősítette a műsorban Szörényi András, a vezess.hu szakújságírója is, akinek a tapasztalata az, hogy a valóban megkímélt, keveset futott autók általában nem is kerülnek ki a szabadpiacra, hanem – ha például céges kocsiról van szó, ami nem ritka ebben a szegmensben – megveszi maga a használó, vagy egy családtag.

A futott kilométerek számának tekintetében a vásárlók részéről oly sokat emlegetett százezer kilométer „nem releváns semmilyen szempontból” – tette hozzá –, aki ért hozzá, az tudja, hogy 300-500 ezer kilométert futott autók is teljesen jók, ha karbantartották őket.

Egy kis matematika

A szakújságíró az általa elmondottakat adatokkal is alátámasztotta: ezek szerint Magyarországon az átlagos futásteljesítmény évente 16 ezer kilométer. Ha tehát valaki 8-10 éves autót szeretne 100 ezer kilométer alatt, akkor az jó eséllyel nem nagyon fog összejönni, hiszen egy nagyjából hatéves autó fut ennyit.

„A valóságot nem szabad rágörbíteni az igényekre, mert az már egy másik világ” – szögezte le a vezess.hu szakértője, aki kifejezetten javasolja az autót keresőknek: lazítsák a kilométerhatárt 200-250 ezerre, vagy akár a fölé, mert ha igazolható a szerviz-előélet, akkor az autó nagy biztonsággal meg fog felelni az igényeknek. Ráadásul – hívta fel a figyelmet – ha elkezdenék a vásárlók ezt a kategóriát is preferálni, kevesebben tekernék vissza a kilométerórát.

Új autó is van elérhető áron

Szörényi András szerint bizonyos esetekben érdemes megfontolni használt helyett új autó vásárlását is.

Aki új autót vesz, az a listaárból típustól függően akár 15% kedvezményt is kaphat, ami a kiadott forintok számához viszonyítva már jelentősen csökkentheti az első éves értékvesztést – ez utóbbi miatt fordulnak ugyanis sokan inkább a használtautó-piac felé.

Ráadásul – tette hozzá – új autót sem kell feltétlenül 4-8 millióért vásárolni.

Légkondicionálóval, normális méretű csomagtérrel lehet kapni új autót akár 2,5–3,2 millióért is – és ez már nincs is olyan messze az átlagos használtautó-ártól, ami jelenleg 1,5–1,8 millió forint körül mozog. Itt már érdemes elgondolkodni azon, hogy a kényelem, a nyugalom, a biztonságérzet megéri-e a különbséget – mondta.

Használt autókra is van szavatosság

A megvásárolt használt autókkal kapcsolatos panaszok úgy 5 évvel ezelőtt jelentek meg a Budapesti Békéltető Testület előtt, és számuk azóta nagyjából állandó. A vásárlók általában kétségbeesetten érkeznek, de ügyvéd nélkül, ami érthető, hiszen egy békéltető testületről van szó, végtelenül egyszerű eljárással – mondta el a rádióműsorban dr. Noviczki Csilla, a testület tagja.

Budaörs, 2006. június 16. Használtautó kereskedés Budaörsön. MTI Fotó: H. Szabó Sándor

Illusztráció – MTI Fotó: H. Szabó Sándor

Mint elmondta, szem előtt kell tartani, hogy minden esetben vonatkozik szavatosság a használt termékekre – és így a használt autókra is. Ez időtartamában eltérhet az általános két évtől, de minimum egy évnek kell lennie, és az első hat hónapban működnie kell a jótállásnak is, a fogyasztónak csak a hibát kell igazolnia.

Ennek persze alapvető feltétele, hogy a szerződés és jó esetben az állapotfelmérő lap is rendben legyen, hiszen ellenkező esetben az eladó könnyebben kimenti magát azzal: ő tájékoztatta a fogyasztót a hibáról, ami a használat során keletkezett és így nem is róható fel neki – figyelmeztetett dr. Noviczki Csilla.

Nem olcsó, viszont kell

Az összegzésből kiderül: egy autó, használt vagy új, sem árát, sem fenntartását tekintve nem olcsó mulatság. Ennek ellenére ma már többnyire megkerülhetetlen használati cikk.

Szörényi András leszögezte: az autózás olyan kényelmi tényező, illetve bizonyos esetekben örömforrás sokaknak, hogy nem is érdemes a megtérülést keresni, jó példa erre, hogy még 450 forintos benzinárnál sem hagyták otthon az autót az emberek.

Habár – tette hozzá – érdemes lehet kiszámolni, hogy ha mindenki venne a családban egy tömegközlekedési bérletet, akkor is költséges dolog lenne-e autóval járni…

Kapcsolódó tartalom