Nem autót, szolgáltatást akar gyártani a Volkswagen

Mind többen fektetnek be Uberhez hasonló szolgáltatásokba. Legújabban a Volkswagen ugrik be a fuvarmegosztó üzletbe a Gett szolgáltatással. A Toyota, a GM már pezseg.

A Volkswagen fő profilja a jövőben egyre kevésbé lesz maga az autó, mondta a vezérigazgató.

A cég a fuvarmegosztóval kialakítandó együttműködéssel teszi meg az első lépéseket a klasszikus autógyártó vállalatból mobilitási szolgáltatásokat nyújtó szervezetté való átalakulás felé vezető úton. A fuvarmegosztó cég az egyik legfontosabb építőeleme lesz a Volkswagen 2025-ig lefektetett üzleti stratégiájának – jelentette be Matthias Müller vezérigazgató csütörtökön Berlinben.

A Volkswagen nemrégiben jelezte, hogy 300 millió dollárral (268 millió euró) beszáll az Uber konkurensének számító izraeli fuvarmegosztó vállalatba. A cég négytagú felügyelőbizottságában a Volkswagen egy helyet kap. A 2009-ben alapított Gett saját bevallása szerint a világ több városában már nyereségesen működik.

A Volkswagen a Gett sofőrjei számára kedvezményes autóvásárlási és lízingkondíciókat kínál majd.

A Gett üzleti modellje kizárólag személyszállítási engedéllyel rendelkező sofőrök alkalmazására épít. A cég a világ több mint hatvan városában kínálja szolgáltatásait.

Elnézést kér a Volkswagen igazgatója (Fotó: Reuters)

Képünk illusztráció (Fotó: Reuters)

Matthias Müller szerint az európai fuvarmegosztó piac forgalma 2025-re eléri az évi 10 milliárd eurót. Más szakértők pedig a piactól évi legalább 30 százalékos növekedést várnak.

A Volkswagen az elkövetkező évtizedben Müller szavai szerint forgalmának már “egy jelentős hányadát” autórendelő, fuvarmegosztó és más hasonló mobilitási szolgáltatásokkal kívánja előteremteni, arról azonban nem közölt hozzávetőleges becslést sem, hogy a jelenleg több mint 200 milliárd eurós bevételnek mekkora hányadára gondol. “A fő profilunk a jövőben egyre kevésbé lesz maga az autó” – jelentette ki.

A Volkswagenhez hasonlóan más autógyárak is igyekeznek üzleti modelljüket különféle mobilitási szolgáltatásokkal diverzifikálni. A Toyota nemrégiben szállt be egy meg nem nevezett összeggel az Uber finanszírozásába, a General Motors pedig 500 millió dollárt fektetett az Uber egyik legnagyobb riválisába, az amerikai Lyft vállalatba. Az autógyárak fuvarmegosztó cégekkel felvett kapcsolatának elsődleges célja piacot teremteni az önállóan navigáló járművek számára.

A Volkswagen 200 millió eurót csoportosít át az idén hagyományos informatikai költségvetéséből új digitális technológiai fejlesztések finanszírozására – értesült a Wirschaftswoche német gazdasági magazin.

A Volkswagen 2016-os IT-költségvetése az átcsoportosítás miatt 580 millió euróról 380 millió euróra csökken, amit – a konszern szóvivője szerint – a “márkák közötti kooperáció javításával” sikerült kigazdálkodni. Elmondta, hogy az összeget “jövőbe mutató digitális megoldások, teljesen új ügyfélalkalmazások”, egyebek között az autonóm közlekedéshez, az elektromos mobilitáshoz, vagy a forgalmi prognózisok kalkulációjához szükséges szoftverek kifejlesztésére fordítják.

A Volkswagen a közeljövőben mintegy hatszáz programozót és informatikust készül felvenni új technológiai fejlesztési területekre.