Boldogságórákkal a depresszió ellen

A Egészségügyi Világszervezet legfrissebb felmérése szerint 2020-ra a depresszió lesz a legnagyobb népegészségügyi probléma. Hazánkban egyre több gyereknél diagnosztizálják a betegséget. A Boldogságprogram egyebek mellett ezt is igyekszik megelőzni.

Már 300 oktatási intézmény csatlakozott a 2014-ben indult Boldogságprogramhoz. A boldogságoktatás egy amerikai psz professzortól, Martin Seligmantől ered. Szerinte ahhoz, hogy a fiatalok kiegyensúlyozottak és sikeresek legyenek, szükség van a pozitív pszichológia oktatására.

Martin E. P. Seligman amerikai pszichológus, kísérleti pszichológus, egyetemi oktató, önsegítő könyvek írója.

Ezt a kezdeményezést fejlesztette tovább a Jobb Veled a Világ Alapítvány még 2014-ben. Egy 10 hónapos ingyenes programot hoztak létre, melynek során úgynevezett boldogságfokozó technikákat tanítanak a gyerekeknek.

Az órákon eddig mintegy 6 ezer gyerek vett részt.  A foglalkozásokon a gyerekek hétről hétre egy új fogalommal ismerkednek meg. van, hogy a társas kapcsolatok kerülnek középpontba, de van, hogy a megbocsátásról, a háláról, az együttérzésről, szeretetről, az örömről vagy épp az önbizalomról beszélgetnek.

Kutatások bebizonyították, hogy a boldog gyerekek önbizalma erős, tudnak pozitívan gondolkodni, hisznek magukban, képesek kiutat találni a problémákból és így sikeresebbek az életben is.

Kép: Iskolapad

Kép: Iskolapad

Jobban odafigyelnek egymásra, jobban kifejezik az érzelmeiket. Nagyon-nagyon fontos az, mondjuk egy tanítási órára úgy menjenek be a gyerekek, hogy nem szoronganak, mert kialakul egy olyan bizalom a pedagógussal ezeknek az óráknak a segítségével, ami szorongásoldó ”- mondta Petőné Honvári Jolán fejlesztőpedagógus, a program szakmai koordinátora.

Petőné Honvári Jolán fejlesztőpedagógus, a program szakmai koordinátora. (Fotó: Iskolapad)

Petőné Honvári Jolán fejlesztőpedagógus, a program szakmai koordinátora. (Kép: Iskolapad)

A program fővédnöke Prof. Dr. Bagdy Emőke klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta, a pszichológiatudomány kandidátusa.

Az órákról ki-ki más emléket őriz. Az M1 Iskolapad című műsorában megszólaltatott  kisfiú például azt mondta, hogy a boldogságórák nagyon összehozzák gyerekeket, és olyanokat tudnak meg egymásról, amiket korábban soha. Egy kislány szerint sokat beszélgetnek, játszanak, nevetnek, egy másik azt tartja a legjobbnak, hogy nem kellenek hozzá tankönyvek, nem tanulnak, “csak együtt vannak”.

A Boldogságprogram több komolyabb betegséget is igyekszik megelőzni. A Egészségügyi Világszervezet legfrissebb felmérése szerint 2020-ra a depresszió lesz a legnagyobb népegészségügyi probléma. Ezt hazánkban egyre több gyereknél diagnosztizálják.

iskolapad

Nagyon fontos, hogy a gyerekeknek is a figyelmét fölhívjuk, és átadjuk azt a tudást, hogy hogyan tudnak megbirkózni a kihívásokkal, hogyan tudnak megoldani egy problémát hatékonyan, hogyan tudják a céljaikat tudatosan elérni, felkészíteni őket, hogy milyen célokat érdemes kitűzni, milyen lépéseket tudnak megtenni, hogy átéljék a mindennapi életükben a sikereket ” - mondta el a Boldogságprogram vezetője.

Bagdi Bella a Boldogság Program vezetője. (Kép: Iskolapad)

Bagdi Bella a Boldogságprogram vezetője. (Kép: Iskolapad)

Bagdi Bella szerint az apró örömök élvezetére is szeretnék felhívni a figyelmet, hogy a boldogság az nem a külső megfogható tárgyakban szerezhető meg, hanem hogy az belülről előhívható pozitív érzelmeken keresztül. Fontos, hogy ezt a tudást minél fiatalabb korban át tudjuk adni a gyerekeknek – tette hozzá.

Azt, hogy ezek a foglalkozások hogyan hatnak a fiatalokra, külön felmérésben vizsgálják a szervezők. Az eredményeket júniusban összegzik majd.