Kukaszenzorokkal csökkenthető a hulladékszállítás költsége

Egy magyar fejlesztőcsapat olyan érzékelőt tervezett, ami képes mérni, pontosan mennyi hulladék van a szemetesekben. A magyar környezetbarát startup vállalkozás forradalmasíthatja a hulladékgyűjtést? Bár még hosszú út áll a fejlesztők előtt, a sikerre nagy az esély.

G. Német Dániel a vállalkozás alapítója az M1 – Kék bolygó című műsorában kifejtette, mindig is azon gondolkodtak, hogyan lehetne egy kicsit megtisztítani környezetünket, hogyan lehetne a mai technológia felhasználásával valami olyasmit létrehozni, ami mindezt elősegíti.

Vállalkozó társaival együtt jelenleg ösztöndíjasként Chilében dolgozik. Havi járandóságukat jórészt a fejlesztésre fordítják.

Pontosan mire jó ez a szenzor? Szavai szerint a hulladékgyűjtés legnagyobb költsége ma a logisztikai költség. Fejlesztésükkel például, ha Budapest belvárosában kihelyeznek tíz szenzort tíz kukába, a hulladékgyűjtő cég tudni fogja, hogy ha a tízből csak kettő van tele, akkor nem kell mind a tízen végigmennie a kukásautónak.

Kifejtette, a szenzorok mindenféle szemetet tudnak mérni, tehát kommunális jellegűt, műanyagflakont, üvegflakont, bármilyen városban keletkező szemetet.

Magyarországon évente csaknem két Gellért-hegynyi hulladék keletkezik, elszállítása és feldolgozása nem csupán nagyon drága, a környezetre is hatalmas terhet ró. Elég csak a kukásautók károsanyag-kibocsátására gondolnunk. Ezért is elsődleges a hulladékgyűjtés optimalizálása, de mindenekelőtt mennyiségének csökkentése lenne a fontos.

A hulladék kapcsán látszik, hogy mindenki rájött, véges mennyiségű anyagon ülünk a földgolyón. Tehát ha mindenből terméket csinálunk, amit később kidobunk, akkor nem lesz miből új terméket csinálni – magyarázta a fejlesztő a műsorban.

Ezért a szenzor külső borításának tervezése során is szem előtt tartották a környezettudatos szempontokat. Külseje 3D-nyomtatással, újrahasznosított műanyagból készült.

Partra mosott műanyag szemét egy horvát szigeten. (Fotó: AFP)

Illusztráció – Partra mosott műanyag szemét egy horvát szigeten. (Fotó: AFP)

Bár a fiatal fejlesztőgárda még csak az első kukaszenzor-prototípuson dolgozik, ettől függetlenül már Magyarországon is egyre nagyobb figyelmet fordítanak a környezetvédelemre a hulladékkezelő cégek.

Dorogi Gabriella az FKF Zrt. kommunikációs, PR és marketing főosztályvezetője a műsorban kifejtette, egyre több gázüzemű kukásautójuk van, ezek nem terhelik a környezetet. Folyamatban van egy átrakóállomás létesítése is, ez magával vonja, hogy a kukásautók nem nagy távolságra szállítják a szemetet, hanem sokkal rövidebb utat kell bejárniuk. Egy telephelyen, tömörítő eljárással konténerekbe teszik a hulladékot, és csak a nagy konténereket viszik ki Pusztazámorra, a lerakóba – magyarázza.

Szavai szerint a pusztazámori hulladéklerakóban most már nem elfáklyázzák a nagy szemétkupacban keletkezett gázt, hanem összegyűjtik, ezzel például gázmotort üzemeltetnek. Az így megtermelt villamosenergiának kilencvenöt százalékát visszatáplálják a hálózatba, az öt százalék pedig a telep ellátáshoz kell – tette hozzá.

Magyarországon a legfrissebb felmérések szerint a lakosságnak csupán tizenöt százaléka gyűjti szelektíven a szemetet, amelyből viszont – csak hazánkban – évente 3,7 millió tonnányi hulladék halmozódik fel. Vagyis a kukaszenzoroknak is lesz elég dolguk.