Egyedülálló repülőgép Kecskemétről

Elektromos meghajtású, kétüléses repülőt fejlesztett ki a kecskeméti székhelyű Magnus Aircraft a Siemensszel közösen. A gépet az AERO 2016 nemzetközi repülős szakmai kiállításon mutatták be, pénteken pedig már meg is kapta a legnagyobb európai kisrepülős innovációs díjat. Az első tesztrepülések után 2017-ben indulhat a sorozatgyártás.

A nemzetközi trendek által diktált innovációval tért vissza a magyar repülőgépgyártás. Alig egy éves munka után egy szakmai kiállításon, a németországi Friedrichschafenben mutatták be a magyar együttműködéssel készült, tisztán elektromos hajtású repülőgép első darabját.

Az eFusion egymotoros, kétszemélyes, a súlya 410 kilogramm. Egyelőre 20-25 percet képes a levegőben tölteni. A legnagyobb kihívást az elektromos hajtás megoldása, valamint az akkumulátorok mérete és elhelyezése jelentette.

Andréka Domonkos, a Magnus Aircraft Kft. kommunikációs vezetője az M1 Ma reggel című műsorában elmondta: a fejlesztői gárda két csapatból állt össze. Az egyiket a magyarországi Siemens adta, amely a motor és a teljes elektromos rendszer fejlesztéséért felelt. A másikat a Magnus Aircraft szakemberei alkották, akik a géptestet építették meg.

A test szénszálas kompozitból készült, műrepülésre is alkalmas. A eFusion az egyetlen olyan gép a világon, amely elektromos hajtással képes erre. Oktatási célokra is kiváló, mivel az ülések egymás mellett helyezkednek el.

2017-től a kereskedelmi célú repülést végző pilótáknak vészhelyzeti képzésen kell majd részt venniük, amikor a teljes automatikát kikapcsolva kell különböző speciális helyzetekben repülniük. Ahhoz, hogy ezt megtanulják, kisebb gépeken kell gyakorolniuk, amihez segítséget nyújt majd az eFusion, amellyel óránként akár 80 liter kerozint is meg tudnak majd spórolni a repülőakadémiák – magyarázta a kommunikációs vezető.

A gép pénteken Németországban elnyerte az e-Flight-expo Award-ot, vagyis a legnagyobb európai kisrepülős innovációs díjat. Az elismerést 2010 óta adják át, kizárólag elektromos repülőgép-fejlesztéssel kapcsolatos projekteknek.

Az eFusiont mintegy egymillió euróból építették meg, de a fejlesztések folytatódnak, mivel a mostani üzemidőt több órára szeretnék növelni. A piaci bevezetés 2017 közepére várható, ekkorra szerzik meg a hatósági engedélyeket, illetve ekkorra készülhet el a gyártókapacitások bővítése – húzta alá Andréka Domonkos.