Hiába jogosult valaki 90 százalékos utazási kedvezményre a BKK járatain, azzal nem minden esetben élhet. Ha a sofőr épp nem tud neki ilyen jegyet adni, mert kifogyott a készlete, az utast nem engedik felszállni a buszra, hacsak nem fizet többet. A közlekedési hatóság és fogyasztóvédők által közöltek szerint az BKK gyakorlata nincs rendben.
Szerencse vagy komolyabb rákészülés nélkül nehéz helyzetbe kerülhet az az utas, aki 90 százalékos kedvezményre jogosult a BKK járatain, és élni is akar a lehetőséggel.
Csak az olcsóbb fogyott elIdén februárban utasok elmondása szerint azért nem tudtak olcsóbb jegyet venni Budapest környéki helyközi járatokon, mert a buszvezető nem tudott nekik kedvezményes jegyet adni. Magyarázata szerint egyszerűen kifogyott belőle, miközben a járművön alig néhányan utaztak. Megfelelő jegy nélkül pedig – amit neki kellene eladnia – a sofőr azt mondta, nem engedhet felszállni az utasokat. Jobb híján 90 százalékos helyett 50 százalékos jegyet ajánlott fel, amit az érintett utasok kénytelen elfogadtak.
A sofőr azt hangsúlyozta, nem ő tehet a jegyhiányról, és sajnos nem ritka, hogy a jogosultak nem tudnak élni a kedvezménnyel. Ezt azzal magyarázta, hogy csak kevés 90 százalékos jegyet kap a járatához.
MTI Fotó: Kovács Tamás
Meg kell várni a következő busztA hirado.hu megkeresésére a BKK azt közölte, az utasoknak gondoskodniuk kell az utazás megkezdése előtt az utazáshoz szükséges jegy vagy bérlet vásárlásról. A BKK azért vezette be, hogy a kijelölt járatokon a járművezetők jegyet értékesítsenek, hogy az ügyfelek számára biztosítsa, hogy több helyen is legyen lehetőségük jegyet vásárolni.
A járművezetők számára folyamatosan biztosítja a szükséges jegykészletet, de néha előfordulhat, hogy a járművezetőnél – például egy csoport utazása esetén – elfogy a jegy. Ilyenkor az utasnak meg kell várnia a következő járatot. Az ilyen esetek elkerülése érdekében érdemes előre a BKK valamely értékesítési pontjánál előre megvásárolni a szükséges jegyet.
2015-ben a környéki helyközi vonaljegyek teljes árú változatból mintegy 850 ezer darab fogyott, 212 millió forint értékben. Az 50 százalékos kedvezményű változatából mintegy 435 ezer darabot vettek az utasok 54 millió forintért. A 90 százalékos jegyből mintegy 115 ezer ment el 3 millió forintért. Forrás: BKK
Fogyasztóvédők szerint nem a drágább jegy lett volna a megoldásAz Országos Fogyasztóvédelmi Egyesületnél ezzel szemben azt közölték, a sofőrnek akkor is fel kell engednie az utast a buszra 90 százalékos kedvezménnyel, ha kifogyott az ilyen jegyekből, ellenőrzés esetén pedig, igazolnia kell az utast.
Ez különösen azért is indokolt, mert a BKK honlapján a 90 százalékos jegyekről szóló
ismertetőben azt közli, ezt a jegyfajtát a bérletpénztárak és ügyfélközpontok mellett a környéki autóbuszjáratok járművezetői is árusítják. Arról tehát nincs szó az, hogy a sofőröknél csak a készlet erejéig kaphatók ezek a jegyek, így elővétel nélkül bizonytalanná válhat az utazás.
Nem fogyhat kiA Nemzeti Közlekedési Hatóság azonban azt közölte, a gépjárművezetőnek az előírások szerint elegendő számú menetjeggyel kell rendelkeznie. Ha pedig az utasok jogosultak a kedvezmény igénybe vételére, és a kedvezmény igénybe vételéhez szükséges feltételek fennállnak, jogosultak kedvezményes menetjegy megvásárlására.
Az automatát kár nyomkodni Utasok vásárolnak a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) jegy- és bérletkiadó automatáinál MTI Fotó: Mohai Balázs
Az utas dolgát az is nehezíti, hogy 90 százalékos jegyet automatákból sem tud vásárolni – a bérletpénztárak kiváltására felállított gépek ezt a típust nem árusítják. Akkor sem érdemes tehát belekezdeni a gépek gyors nyomogatásába, ha a sofőr széttárja a kezeit.
Mindez azt jelenti, hogy ha valaki egy elővárosi vonalon olyan buszmegállóban akar felszállni, amelynek a közelében nincs BKK-s ügyfélközpont, és a sofőrnél nincs jegy, akkor a cég jelenlegi gyakorlata szerint elesik a kedvezménytől, és fizethet többet vagy gyalogolhat akár több kilométert az elővárosi vonalon.
Rendszeresen gond van a menetjegyekkelA Nemzeti Közlekedési hatóság közlése szerint az érintett utasok a BKK Zrt-nél tehetnek panaszt, amelyre a cég az ügy kivizsgálása után válaszol.
Ha a panaszos nem ért egyet a kapott válasszal, felülvizsgálatot kérhet közvetlenül a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól, vagy jelezheti egyet nem értését a BKK Zrt. felé. Utóbbi esetben a BKK Zrt. öt napon belül szintén a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz továbbítja a panaszt.
A hatóság azt is közölte, a közlekedési társaságoknál alkalmazott menetjegyek megvásárlására és a kedvezmények igénybe vételére, valamint az ezekhez kapcsolódóan kiszabott pótdíjakra vonatkozóan rendszeresen érkeznek utaspanaszok a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz.