"A legnehezebb nem beleszólni" - tolmácsolni jelekkel

Átlagosnak semmiképpen sem mondható gyermekévek után számára az, hogy valaki más, teljesen megszokott dolog. Gyerekkora óta jelel. Megszokta, hiszen szüleinek is ő segített - édesanyja és édesapja is siket. Jónás Zsófia igazán elhivatott: oda megy, ahol segítség kell - bankba, szülésre, bírósági tárgyalása, bárhová, ahol jelelni kell. Életvidámsága, pozitív életszemlélete sok kortársainak lehet igazi példa.

Gyerekkora óta két nyelven beszél, a kommunikáció pedig a lételeme. Tolmácsol, fordít, segít – pontosabban jelel. Jónás Zsófia mind a két szülője siket, előbb tanult meg jelelni, mint beszélni.
Hallgassa meg Jónás Zsófia történetét!

 

Gyerekként hátrányként élte meg, hogy szüleivel folyton ügyet intézett, míg a többiek játszottak – mesélte a Kossuth Rádió Arcvonások című műsorában. Valamint azt, hogy sokszor csúfolták a szülők miatt. Az iskolában még verekedett is ezért.

Az általános iskola végén az osztályfőnökében merült fel ötletként, hogy jelnyelvi tolmács legyen.
De akkor még nem volt erre specializálódott iskola. Így férfiruha-készítő lett.

A Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége video kontakt szolgáltatásának futtatására alkalmas táblagép az egyik szegedi hipermarketben nyílt kormányablakban 2014. március 26-án. A teljes körűen akadálymentesített, okmányirodai szolgáltatásokkal is rendelkező szegedi kormányablak az országban az első, ahol a siketek és nagyothallók használhatják a kommunikációjukat segítő video kontakt szolgáltatást. MTI Fotó: Kelemen Zoltán Gergely

A Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége video kontakt szolgáltatása. MTI Fotó: Kelemen Zoltán Gergely



Majd a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségének (SINOSZ) regionális vezetője kereste meg, hogy vállalna-e tolmácsolást. Indítottak egy felsőfokú képzést is, majd felhagyott a varrással és főállású tolmács lett. Később a szövetséggel közösen érzékenyítő órákat tartottak óvodásoknak, iskolásoknak. Ma már szakmai vezetőként irányítja a tolmácsszolgálatot és pályázatokat ír.

A műsorban elmondta, hogy a mai napig tanul új jeleket, mert a jelnyelvben is létezik tájszólás.

Új szolgáltatásként megjelent az ún. kontakt tolmácsszolgálat, amely okostelefonon vagy akár tableten keresztül is elérhető. Ha például egy siket a banki ügyintézéséhez nem személyes tolmácsot kér, ezen a szolgáltatáson keresztül akár tableten is igényelheti a tolmácsolást az ügyintézővel.

De a személyes jelenlét gyakran elhagyhatatlan, például egy éjjel szüléshez riasztották, vagy a legnehezebb esete, amikor egy gyermekelhelyezési perhez a bíróságra kellett mennie, hogy a siket édesanya bebizonyíthassa, hogy alkalmas a gyereknevelésre.



Azt mondta ilyen esetekben a legnehezebb nem beleszólni az ügymenetbe, csak tolmácsolni. A tolmács ugyanis mindig csak tolmács marad. Nem szólhat bele a folyamatba, csupán a hallássérült ügyfél szája és füle. Hiszen felnőtt emberekről van szó, akik tudnak dönteni – tette hozzá.