Ennyire jók a vezető nélküli autók?

Az önvezető autó az autózás legnagyobb, a közeli jövőben nálunk is kopogtató ígérete. Vajon mennyire megbízhatóak, milyen gyakran kell visszavenni az irányítást fölöttük?

Több önvezető autót gyártó cég benyújtotta kimutatását a kaliforniai közlekedési hatóságnak a 2014 szeptembertől 2015 novemberig tartó időszakról, így a Statista friss adatokból készíthette el alább látható diagramját. Feketével jelölték a megtett mérföldeket – a Google autonóm autói például már 1,3 milliót tettek meg az utakon -, s narancsszínnel (pöttyel és számmal) jelölték, hogy hány alkalommal kellett a benn ülő járművezetőnek valamilyen okból visszavenni az irányítást.
Infographic: Self Driving Cars: How Often Do Drivers Take Control? | Statista

Látható, hogy a legtöbb aszfaltot a Google kocsik gyűrték maguk alá, s a megtett úthoz képest ezek a kocsik szorultak viszonylag legritkábban beavatkozásra. Második a felénk meglehetősen ismeretlen Delphi lett, nem tűnnek túl fényesnek a Volkswagen és a Nissan adatai, s a táblázat szerint kissé lehangolóan teljesített a Mercedes és a Bosch.

Meglepő adatokkal szolgálnak a Boston Consulting Group által végzett felmérés számai, amelyek azt mutatják, hogy mely országokban próbálnák ki a legszívesebben a vezető nélküli autókat. A sötétzöld nagyon szívesen, a zöld szívesen, a kék semlegesen viszonyuló járművezetőket ábrázol; a sárgák elutasítóan, a piros színnel jelzettek kifejezetten elutasítóan fogadnák az autonóm kocsikat.
Infographic: How Do Consumers Feel About Self-Driving Cars? | Statista

Hihetnénk, hogy a technológiailag fejlett országok nyitottabbak, de nem, éppen ellenkezőleg: az indiaiak 56 százaléka örülne a technológiának, s Japán és Németország messze a legmagasabb arányban, 21-22 százalékban elzárkózna tőlük.


A jogelmélet alapján a számítógépet járművezetőnek lehet tekinteni

A számítógépet is járművezetőnek lehet tekinteni az önállóan navigáló járművekben, az érvényes szabályozási keretek között azonban ezt a gyakorlatban nem lehet megtenni - tájékoztatta az amerikai közlekedési felügyelet, az NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) a Google-t.

Az egyebek között önállóan navigáló járművek fejlesztésével foglalkozó Google állásfoglalást kért a felügyelettől a teljes mértékben számítógép-vezérelt, kormány, pedálok, világításkapcsolók és más kezelőszervek nélküli autók alkalmazásának a lehetőségéről.

A hivatal válaszában leszögezte: az érvényben lévő rendelkezések nem sok lehetőséget hagynak a kezelőszervekre vonatkozó szabályok rugalmas értelmezésére. A jármű kormányánál ugyanis embernek kell ülne és a jármű irányításához szükséges kezelőszerveknek rendelkezésre kell állnia.

Amennyiben nem a járműben tartózkodó ember vezeti a járművet, logikusan azt az automata rendszert kell elismerni a jármű vezetőjeként, amelyik ténylegesen irányítja - fogalmazott a Google-nek írott válaszában az NHTSA.

Az NHTSA állásfoglalásának messzemenő következményei lehetnek az önállóan navigáló járművek elterjedésében, aminek egyik legnagyobb akadálya eddig a tisztázatlan biztosítási felelősség volt. (MTI)