Kolbász helyett együnk nyulat?

A nyúlhús nagyon egészséges, Magyarországon mégis keveset, fejenként évi 0,1 kilót fogyasztunk belőle, ezért a nyúlágazat elsősorban exportra termel.

Az ágazat 99 százalékban export orientált, mintegy 1 százaléka kerül jelenleg belföldi fogyasztásra – mondta az M1 Magyar Gazda című műsorában Juráskó Róbert, a Nyúl Terméktanács elnöke. Hozzátette, az elsődlegesen a nyugat-európai piacra, illetve Svájcba exportálunk. A nyúlhús fehérjében gazdag és zsírban szegény, nagyon egészséges étel - mondta. Az export miatt különösen fontos, hogy az ágazat eleget tegyen az európai követelményeknek. Egyes, a nyúltartás körülményeit szabályozó uniós előírások megváltoznak a jövő évtől.

2016. január elsejétől két alapvető változással fognak találkozni a termelők, ami a nyúltartást illeti, mind a kettő az anyanyulakhoz köthető – magyarázta Metzger Szilvia, egyetemi adjunktus a műsorban. „Az egyik az, hogy a szoptató anyanyulaknak folyamatos takarmányellátást kell biztosítani, a másik pedig, hogy a rácspadozaton tartott anyák esetén a ketrecbe egy 25 x 40 centiméteres, lehetőleg perforált pihenő lemezt kell betenni.”

Az új alapelvek azok mindenképpen az állatok jólétét szolgálják, ez manapság egy kulcskérdés az állattenyésztésben, ezen belül a nyúltenyésztésben is – jegyezte meg Matics Zsolt, egyetemi docens is a műsorban. Az utóbbi időben egyre fontosabb a haszonállatok védelme. Ahhoz, hogy egy ágazat sikeres legyen, ezt is szem előtt kell tartani.

2006-ban volt az ágazatnak a mélypontja, ma már sokkal nagyobb hangsúlyt fektetünk az állatvédelemre, állatjóléti kérdésekre – mesélte Juráskó Róbert. A változtatások hatással vannak a termelés költségeire is. Körülbelül egy olyan 15 -20 százalékkal emeli meg az előállítás költségét és nyilván, itt vannak előrelépési lehetőségek – tette hozzá az elnök. „Magyarország pici piacnak mondható, ezért sokkal könnyebben és rugalmasabban alkalmazkodik a kihívásokhoz, mint az olasz, vagy a spanyol.”



Ahhoz, hogy az ágazat fejlődni tudjon, bővítenie kell a piacot. A hazai nyúlágazatnál ez a bővítés a magyar fogyasztók megnyerését jelenti. Cél, hogy a kistermelői piacokon is megjelenjen a nyúlhús, ehhez azonban még több vágópontra lenne szükség – magyarázta Juráskó Róbert. „Dolgozunk rajta, hogy minél szélesebb körben elérjék a fogyasztók itthon is a nyúlhúst.” Ha ez sikerül, valószínűleg egyre több üzletláncban jelennek meg a nyúltermékek Magyarországon ennek eredményeként az export mellett a hazai piac is bővülhet.