Nyerők az átadópontok az online vásárlásban

Minden jel szerint 2015 az átadópontok éve lesz az e-kereskedelemben Magyarországon.

A vásárlási aktivitás a minőségi kínálat mellett a kényelmi és értéknövelt szolgáltatások folyamatos bővítésével serkenthető leginkább – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatássorozatának idei második felméréséből.

Az online kiskereskedelem kapcsán a korábbi évek elemzései rendre a piac növekedéséről és a vásárlók körének bővüléséről szóltak. 2015 végére azonban az online vásárlással első alkalommal találkozók aránya a jelenlegi 12-14 százalékról várhatóan egy számjegyűre csökken. Ezért a piac további növekedése már sokkal inkább függ a jelenlegi vásárlók aktivitásának növekedésétől, semmint az újabb rétegek bevonásától.

Átalakul a logisztika

A vásárlók megnyerésének egyik legfontosabb kulcsa a logisztika, melynek piaca tavaly jelentős átalakuláson ment keresztül. A 2014 elejéig többségében kétpólusú – bolti átvétel, házhozszállítás – paletta mára kibővült, és a köztes átadópontok is elterjedté váltak. A térnyerés pedig első sorban a hálózatok, átvevőpontok bővülésével van összefüggésben

Az átadópontos átvételi lehetőségek területe a 2013-as, lényegében egyszereplős állapotból 2014-re egy négyszereplős, aktívan versenyző piac lett. Ennek eredményeként tavaly az előző évi 34 százalékról 64 százalékra bővült az átadópontot kínáló webáruházak aránya.

A legrégebben – immár hatodik éve – működő Pick Pack Pont-hálózat mellett elindította saját hálózatát a GLS is, a Magyar Posta hibrid hálózata (csomagautomaták és Postapontok) pedig egyre népszerűbb a vásárlók körében. Ráadásul, megjelentek a már kizárólag csak automatákat üzemeltető szolgáltatók is a webáruházak kínálatában.

Lassult a futárszolgálatok térnyerése

Bár elérés terén már tavaly is duplázott az átadópont piac, csomagszám tekintetében még várat magára az áttörés, a legnagyobb szereplők közül sokan ugyanis egyelőre nem kínálnak még ilyen átvételi lehetőséget vásárlóik számára.

2015-ben ez az állapot minden bizonnyal változni fog, azonban addig is, csomagszám tekintetében továbbra is a személyes bolti átvétel, valamint a házhozszállítás dominál a hazai online kiskereskedelemben.

Budapest, 2014. július 31. A Magyar Posta csomagautomatája egy Váci úti bevásárlóközpontnál Budapesten 2014. július 31-én. Az automata csomagok átvételére használható jelenleg, később küldésre is. Egy-egy automata 76 rekesszel rendelkezik, három méretben. A posta július végén 9 új automatát állított üzembe az egyik áruházlánc üzleteinél, így már országszerte 35 működik. MTI Fotó: Marjai János



2014-ben az átadópont hálózatok kiépítésével, bővítésével párhuzamosan, a futárszolgálatok térnyerése lelassult, aminek hátterében a három legnagyobb szereplő – GLS, MPL, Sprinter – átadópontos érdekeltsége áll. Ugyanis ebben a tekintetben – látva a változó fogyasztói igényeket – mind a három szolgáltató komoly fejlesztéseket végzett az előző évben: a Sprinter által üzemeltetett Pick Pack Pont-hálózat több mint 100 új átvevőponttal bővült, a Magyar Posta elindította csomagautomatáit, a GLS pedig saját ügyfélbázisát kihasználva sikeresen vezette be csomagpont-hálózatát.

Egyes logisztikai megoldások elérhetősége (Forrás:  GKI Digital, Árukereső.hu, Online Kiskereskedelmi Index)

Egyes logisztikai megoldások elérhetősége (Forrás: GKI Digital, Árukereső.hu, Online Kiskereskedelmi Index)



Ezek a fejlesztések 2015-ben már csomagszám alapján is drasztikusan átalakíthatják az online kiskereskedelem logisztikai térképét.

A három nagy szereplőhöz ráadásul az elmúlt fél évben két kisebb, tisztán csomagautomatákat üzemeltető logisztikai szolgáltató (Webox, Foxpost) is csatlakozott. Igaz, a webáruházak többsége egyelőre jellemzően a hagyományos hálózatok kiegészítőjeként, semmint helyettesítőjeként tekint ezekre a megoldásokra.

Hiú ábránd a külföldi terjeszkedés

A csomagok irányát vizsgálva nem hozott áttörést 2014 sem. A hazai webáruházak számára továbbra is a belföldi piac jelenti a legfőbb vásárlóerőt, a külföldre irányuló csomagok aránya még tavaly sem érte el az 5%-os küszöböt. Ma még a külföldi szállítás jellemzően csak kevés webáruház esetében jelenik meg, a kisebb szereplők számára a legnagyobb akadályt a versenyhelyzetünket jelentősen rontó, EU szintjén rekord mértékű ÁFA kulcs jelenti.

Tovább erősödik az online értékesítés szerepe

A karácsonyi szezont követően, az év első negyedévében jelentősen visszaesett a forgalom, ugyanakkor éves összehasonlításban mintegy 16 százalékos bővülés figyelhető meg az online kiskereskedelem 6 legnagyobb szektorában. Ez a bővülés kismértékben meghaladja a teljes online kiskereskedelem 2014-es növekedési mértékét.

A január és március közötti időszakban a 6 szektor, együttesen több mint 30 milliárd forint forgalmat ért el, mely a magas növekedési ütemet, a pozitív várakozásokat és a vasárnapi boltbezárás hatásait figyelembe véve a második negyedévben várhatóan már 40 milliárd forint fölé is emelkedhet.