Nem számított teljesen kezdőnek a Germanwings másodpilótája

A Ma reggelnek nyilatkozó szakértő szerint a nagyobb légitársaságoknál 500-600 órával már első tisztként, egy tapasztaltabb pilóta mellé beosztva repülhetnek a kereskedelmi pilóták.

Ameddig nem zárják le a vizsgálatot, a legtöbb feltételezés csak találgatás a keddi légi katasztrófával kapcsolatban - mondta a Ma reggelben Sajtos Zoltán, az Aero magazin főszerkesztője azzal kapcsolatban, hogy a Germanwings szerencsétlenül járt A320-asának pilótafülkéjében rögzített hangfelvétel szerint a másodpilóta végig nyugodtan lélegzett a gép süllyedése közben. A kétkedők szerint ez még nem feltétlenül jelenti azt, hogy eszméleténél volt, és szándékosan okozta a tragédiát. A szakértő szerint, amíg nem értékelhetik ki a másik fekete doboz műszaki repülési adatait, a feltevést nem lehet egyértelműen cáfolni vagy megerősíteni.

Sajtos Zoltán szerint azt is csak a vizsgálat tudja egyértelműen megállapítani, hogy a pilóta miért nem tudott 18 percen keresztül visszajutni a fülkébe. Arra felvetésre, hogy miért kellett 20 perccel a felszállás után a mosdóba mennie, a szakember elmagyarázta, hogy a pilótáknak a földön is rengeteg dolguk van a felszállás előtt, és ha aznap már nem ez volt az első útjuk, hanem csak "fordultak" a repülőtéren, akkor hosszabb idő is eltelhetett azóta, hogy a szükségét el tudta végezni.

A 28 éves másodpilóta bő 600 órás repülési tapasztalatáról a főszerkesztő azt mondta, a légitársaságok kezdő pilótánál ez az óraszám bőven megfelelő, általában 200-300 óra kell ahhoz, hogy egy légitársaság egyáltalán szóba álljon vele, és az a gyakorlat, hogy a nagyobb légitársaságoknál 500-600 órával egy tapasztaltabb pilóta mellé beosztva már első tisztként beosztva repülhetnek a kereskedelmi pilóták, vagyis a német másodpilóta már nem számított kezdőnek.

Sajtos Zoltán beszélt arról is hogy az utasszállító gépek pilótái nagyon szigorú pszichológiai vizsgálaton esnek át, és azután félévente ellenőrzik a pilóta mentális állapotát. Természetesen már az első vizsgálatokon ki kell derülnie, hogy valaki alkalmas-e erre a pályára.

A szakértő szerint, ameddig nem zárul le a vizsgálat, a terrorcselekmény lehetőségét sem lehet teljesen kizárni.