A német repülőgépeken mindig két ember lesz a pilótafülkében

A légitársaság úgy döntött, a gépeken folyamatosan két személynek kell a fülkében lennie. Hasonló lépést jelentett be a Wizzair is. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség is támogatja a szabályozást.

A német légiközlekedési vállalatok szövetségének (BDL) pénteki közleménye szerint a légitársaságok megállapodása alapján ezentúl soha nem lehet pilóta egyedül a fülkében.

A pilóták szakszervezete (Vereinigung Cockpit - VC) üdvözölte a döntést, közleményük szerint "a négy szem elv" bevezetése lehetőséget kínál arra, hogy kiküszöböljék a veszélyforrásokat, amelyekre a keddi katasztrófa felhívta a figyelmet.

Ugyanakkor ügyelni kell arra, hogy szerencsétlenség nyomán ne alakuljon ki az a vélemény, hogy a járatok fedélzetén dolgozó munkavállalók mind "gyanúsak" - emelte ki az érdekvédelmi szervezet.

Az új szabályt üdvözölte Alexander Dobrindt közlekedési miniszter is, rámutatva, hogy ezentúl "nem lehet annyira könnyen bezárkózni a pilótafülkébe". Hozzátette, hogy nem ez lesz az egyetlen szabályozási változás a keddi katasztrófa után, és uniós szinten is intenzív tárgyalásokat folytatnak az eset tanulságairól.

A Germanwings honlapján pénteken közzétett közlemény szerint döntésüket a német légügyi hatósággal együttműködve hozták meg, bevezetésére a lehető legrövidebb időn belül sort kerítenek.

Korábban több légitársaság is közölte, hogy módosítja a fülke használatára vonatkozó szabályokat: a kanadai Air Transat és Air Canada, a norvég Norwegian Air Shuttle, a finn Finnair és az izlandi Icelandair sem engedi meg a jövőben, hogy csak egy személy tartózkodjon a fülkében.

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) átmeneti javaslata szerint  is legalább kétfős, állandó jelenlétre van szükség a repülőgépek pilótafülkéjében.

Módosítja a pilótafülkére vonatkozó szabályozást a Wizz Air is. 

Daniele de Carvalho tájékoztatása szerint ha az egyik pilóta elhagyja a pilótafülkét, akkor az egyik légiutas-kísérő fog helyette a fülkében tartózkodni. Az új eljárást üdvözölte a magyar légügyi hatóság.

Csütörtökön több légitársaság közölte, hogy módosítja a fülke használatára vonatkozó szabályokat: a kanadai Air Transat és Air Canada, a norvég Norwegian Air Shuttle, a finn Finnair és az izlandi Icelandair sem engedi a jövőben, hogy csak egy személy tartózkodjon a fülkében.

A légitársaságok azután döntöttek a szabályok módosítása mellett, hogy kiderült: a Germanwings kedden lezuhant repülőgépének másodpilótája valószínűleg szándékosan nekivezette az utasszállítót a hegyoldalnak. A szerencsétlenség okait vizsgáló nyomozók szerint a kapitány távozott a pilótafülkéből, vélhetően a mellékhelyiségbe. Amikor megpróbált visszatérni, a másodpilóta nem nyitotta ki neki az ajtót.

A Barcelona-Düsseldorf útvonalon közlekedő Airbus A320-as gép kedden zuhant le Franciaország déli részén az Alpokban. Az utasszállító fedélzetén 150 ember tartózkodott, a szerencsétlenségnek minden jel szerint nincs túlélője.

A Wizz Air szerint nem igaz, hogy költségkímélés miatt kezdő pilótákat alkalmaznak 

Wizz Air szerint nem igaz, hogy kevesebb repült óraszámmal rendelkező pilótákat alkalmaznának a költségek csökkentése érdekében.

A magyar kötődésű diszkont légitársaság ezt arra reagálva közölte az MTI-vel, hogy Demeter Csaba, a Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesületének (HUNALPA) elnöke azt mondta, a diszkont légitársaságok gyakran alkalmaznak kezdő pilótákat, mert költséghatékonyak.

A Wizz Air reagálásában visszautasította Demeter Csaba állításait, mint írták: minden cégre ugyanaz a szabályozás vonatkozik a pilóták képesítésével és képzésével, a műszaki ellenőrzéssel és a repülésbiztonsággal kapcsolatban. A Wizz Air teljes mértékben megfelel az Európai Bizottság által megfogalmazott szabványoknak, amelyeket a Magyar Légiközlekedési Hatóság is megvizsgált és jóváhagyott.

Hangsúlyozták: a diszkont légitársaság kiváló biztonsági mutatókkal rendelkezik, jelentős mennyiségű időt és erőforrást mozgósít annak érdekében, hogy biztosítsa, pilótái megfelelnek a legmagasabb európai sztenderdeknek.

Demeter Csaba az MTI-nek nyilatkozva csütörtökön arról beszélt, hogy bár egy 630 órányi repülési idővel rendelkező pilóta nem számít tapasztaltnak, a diszkont légitársaságok előszeretettel alkalmaznak kezdő pilótákat, habár ez az adott társaságtól függ. Ezzel arra utalt, hogy a Lufthansa szóvivője csütörtökön közölte: az Alpokban lezuhant német utasszállító másodpilótájának hatszázharminc órányi repülési ideje volt.

Demeter Csaba hozzátette, hogy a vállalatok számára költséghatékony a tapasztalatlannak minősülő pilóták alkalmazása, ugyanis a cégek számára ezzel a módszerrel jóval olcsóbb, hogy a kezdő pilóták repülési órákat szerezzenek. Nem véletlen, hogy a diszkont társaságok elsősorban kapitányokat keresnek, akikre rá merik bízni a kezdő pilótákat - fűzte hozzá.