A diszkont-légitársaságok gyakran alkalmaznak kezdő pilótákat, mert költséghatékonyak - közölte Demeter Csaba, a Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesületének (Hunalpa) az elnöke az MTI megkeresésére csütörtökön.
A magyar pilóta elmondta, hogy bár egy 630 órányi repülési idővel rendelkező pilóta nem számít tapasztaltnak, a diszkont-légitársaságok előszeretettel alkalmaznak kezdő pilótákat; mindenesetre ez az adott társaságtól függ. Ezzel arra utalt, hogy a Lufthansa szóvivője csütörtökön közölte: az Alpokban lezuhant német utasszállító másodpilótájának hatszázharminc órányi repülési ideje volt.
Demeter Csaba szerint alapvetően 200 óra a kötelező repülési idő a kiképzésen, majd egy típusátképzés után a kezdő pilóták megkezdhetik munkájukat a társaságoknál. A vállalatokra nézve költséghatékony a tapasztalatlannak minősülő pilóták alkalmazása, ugyanis a cégeknek ezzel a módszerrel jóval olcsóbb, hogy a kezdő pilóták repülési órákat szerezzenek. Nem véletlen, hogy a diszkont-társaságok elsősorban kapitányokat keresnek, akikre rá merik bízni a kezdő pilótákat. Demeter Csaba megjegyezte, hogy emiatt a kapitány szinte sosem hagyja el a pilótafülkét.
A csütörtöki hírek szerint a Germanwings gépén az egyik pilóta még a szerencsétlenség előtt kiment a pilótafülkéből, és nem tudott visszatérni. A magyar pilóták egyesületének elnöke ennek kapcsán elmondta, hogy míg az Egyesült Államokban tilos a pilótáknak egyedül tartózkodni a fülkében, az európai vállalatoknál ezt nem mindenhol írja elő a szabályzat.
A 2001. szeptember 11-i egyesült államokbeli terrortámadás óta a pilótafülkék ajtaja páncélozott ajtó lett, amelyet a repülés ideje alatt folyamatosan zárva tartanak. A páncélajtó kóddal nyitható kívülről, és a pilótafülkéből zárható elektronikai, illetve manuális úton is. Továbbá, ha a biztonsági helyzet kritikussá válik a fedélzeten, a légiutas-kísérő rendelkezik egy olyan jelszóval, amelyet a pilótafülkébe továbbítva tájékoztatja a pilótákat a helyzetről. Ennek megfelelően vagy kinyitják, vagy zárva tartják az ajtót.