Az új elővárosi motorvonatok fele már forgalomba állt

Forgalomba állt hétfőn a Budapest-Vácrátót-Vác és a Budapest-Vác-Szob vonalakon a MÁV-START huszonegyedik új elővárosi Flirt motorvonata, ezzel a 42 villamos motorvonat gyártására szerződött svájci Stadler Bussnang AG járműveinek fele már közlekedik, a beszerzésből származó összes motorvonatot legkésőbb 2015. szeptember végéig átadják - közölte Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a MÁV és a GYSEV közös közleményben.

A MÁV-START Zrt. 2012 novemberében indított nyílt közbeszerzési eljárást korszerű alacsonypadlós villamos motorvonatok beszerzésére. A közbeszerzés nyertesével 2013-ban megkötött szerződés értelmében a Stadler Bussnang AG svájci járműgyártó 42 elővárosi vagy regionális villamos motorvonatot gyárt a vasúttársaság számára.

A MÁV-START új elővárosi vonatai akadálymentesített járművek, 211 ülőhellyel rendelkeznek, végsebességük óránként 160 kilométer. A motorvonatok korszerű utas-tájékoztató rendszerrel felszereltek, légkondicionáltak, utasterük kerekesszékek és kerékpárok fogadására alkalmas. A járműveken WiFi szolgáltatás érhető el, a mobiltelefonok és laptopok hálózati csatlakozókról tölthetők. A motorvonatokkal a Budapest-Székesfehérvár, Budapest-Pusztaszabolcs, Budapest-Szob, Budapest-Veresegyház-Vác, Budapest-Cegléd-Szolnok, és a villamosítás befejezése után a Budapest-Esztergom vasútvonalakon találkozhatnak majd az utasok.
Miután a további 21 jármű is megérkezik, a MÁV-START kötelékében összesen 102 korszerű Flirt motorvonat fog közlekedni. Budapest elővárosában a vonatok csaknem kétharmadát lehet majd ebből a típusból kiállítani.

A meglévő motorvonatok kiemelkedő megbízhatóságuk mellett öt év és negyvenmillió megtett kilométer alatt hétmilliárd forint értékű villamos energiát takarítottak meg a vasúttársaságnak. A korszerű elővárosi motorvonatok népszerűek az utasok körében: ahol ezek a járművek közlekednek, ott 6-12 százalékkal is nőtt az utasszám - közölték.

A közös beszerzési eljárással indult projekt részeként a GYSEV Zrt. által megrendelt hat motorvonat közül három már 2014 őszén megérkezett, március végéig a másik három jármű is forgalomba áll a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd és a Sopron-Győr vonalakon.

A közös közleményben Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár kiemelte, hogy a MÁV-START elővárosi flottája az Európai Unió Kohéziós Alap társfinanszírozásával bővül, a nagyprojekt 220 millió eurós támogatását 2015 januárjában hagyta jóvá az Európai Bizottság. A fejlesztési tárca a szolgáltatási színvonal növelése érdekében további motorvonatok forgalomba állítását tervezi a következő években. A MÁV-START várhatóan tavasszal újabb 21 korszerű jármű beszerzésére indíthat közbeszerzési eljárást - fűzte hozzá a közleményben az államtitkár.