Czibere: Az integráció a társadalmi kohézió alapja

Az integráció elve és alkalmazása olyan nemzeti minimum, amely a társadalmi kohézió alapja - mondta Czibere Károly szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkár Budapesten, egy köznevelési fórumon.

Az államtitkár az Alapjogokért Központnak a felzárkózást segítő oktatás lehetőségeiről és eszközeiről tartott konferenciáját megnyitó beszédében kiemelte: ha egy gyermek azzal a kilátástalansággal, reménytelenséggel nő fel, hogy nincs esélye az elérhető tudás megszerzésére, az az egész nemzetet sorvasztja el, ezért közös ügy a gyermekek integrált oktatása.

A kormány elutasítja a jogellenes elkülönítés minden formáját, elkötelezett a minőségi és esélyteremtő oktatás feltételrendszerének fejlesztése mellett, amely kulcsfontosságú a hátrányos helyzetű gyermekek felzárkózásához - hangsúlyozta Czibere Károly.

Kifejtette: tapasztalatok és tények, vádak és előítéletek között kell megtalálni a keskeny ösvényt a magyar társadalom viszonyainak megnyugtató rendezésére. Ebben csak egy kiindulópont lehetséges: a bizalom, a megoldás keresése - mutatott rá. Hozzátette, csak egy közös út van, és ezen együtt kell keresni a megoldást.

Az államtitkár közölte, azt kell szem előtt tartani, hogy az alaptörvény kimondja: Magyarország biztosítja a tanulás szabadságát a lehető legmagasabb szintű tudás megszerzéséhez. Mint mondta, a kormány az elmúlt években több lépést is tett ilyen irányban, így stratégiát alkotott a felzárkózásról.

Czibere Károly szerint a stratégiában megfogalmazott cél egyértelmű: előmozdítani a társadalmi és nemzeti összetartozást, a szolidaritás növekedését és a szegregációs jelenségek csökkenését.

Úgy értékelte, kizárólag központi szabályozással nehéz megoldást találni, az egész társadalomnak fel kell ismernie, hogy az integrációnak nincs alternatívája, legfeljebb módszertani viták lehetnek.

Az államtitkár ezért üdvözölte, hogy most fórumsorozat indul, ahol párbeszéd folyhat egyebek mellett az iskolai környezetről, a szülők vagy a lakóhely viszonyulásáról, az iskolarendszerből való kisodródás veszélyéről, a pedagógusok vélt vagy valós eszköztelenségéről és az oktatáspolitikai szabályozásról.

A konferencián kerekasztal-beszélgetésen vitatják meg a civil szervezetek lehetőségeit és a jogalkotó eszközeit a felzárkózást segítő esélyteremtő oktatás támogatására.